Abstract: Som ett led i att öka hela transportsystemets effektivitet, behöver dess ingående noder effektiviseras och optimeras. StationCDM, ”Station Collaborative Decision Making” är ett koncept för digital samverkan i syfte att optimera järnvägsnoder, depåer och stationer, som delar av det större transportsystemet. En välkoordinerad transporthub kan sedan möjliggöra samverkan med andra noder, även trafikslagsövergripande. Som ett led i att uppnå FN:s hållbarhetsmål enligt Agenda 2030, behöver bland annat tillgänglighet och tillförlitlighet till tågresandet öka. Detta ställer krav på högre nyttjandegrad av befintlig infrastruktur på grund av en allt högre belastning, vilket också kräver en högre koordinationsförmåga bland aktörer i järnvägstransportsystemet. Projektets resultat kan ge stöd för hållbar utveckling genom att adressera och generera goda effekter inom flera av de globala målen. StationCDM Demo sätter upp och använder en demonstrator för att testa och utvärdera hur konceptet StationCDM kan möjliggöra en samlad lägesbild som grund för involverade aktörers beslutsfattande med bland annat ökad planeringsförmåga och förbättrad punktlighet som förväntade effekter. Demonstratorn förväntas påvisa konkreta åtgärder som kan införas för att minska störningar relaterade till avgångstider som endast under 2018 visade sig uppgå till ca 32 000 störningstimmar. Demonstratorn tar utgång i resandetåg som stod för ca 4000 av dessa störningstimmarna och har ambition att även utöka med godsbaserade tågtransporter genom bland annat YardCDM (se separat ansökan). Demonstratorn kommer även att skapa förutsättningar för bättre trafikinformation som enligt regeringsuppdrag (TRV 2019/130251) är ett tydligt fokus, inte bara för Trafikverket, utan en uppmuntran till hela branschens medverkan till en förbättring. Därmed kan demonstratorn vara en tydlig väg framåt för att hantera några av de förbättringsområden som Järnvägsbranschens Samverkansforum (JBS) ser som prioriterade. Projektet betraktas även som en åtgärd i TTT (Tillsammans för tåg i tid) främst inom effektområdet Avgångstid/Noder. Förutom Trafikverket så är TTT också mottagare av resultatet av projektet, tillsammans med övriga medverkande aktörer. Även JBS arbete med trafikinformation kommer att vara en tydlig mottagare av studien.
Abstract: To increase the efficiency of the holistic transport system, transport nodes need to be well-coordinated and optimized. StationCDM, "Station Collaborative Decision Making" is a concept for digital collaboration with the aim of optimizing railway nodes, depots, terminals and stations, as part of the larger transport system. A well-coordinated transport hub can then enable collaboration with other nodes, and other means of transportation. As part of achieving the UN Sustainable Development Goals in line with Agenda 2030, accessibility and reliability for train travel, among other things, need to increase. This leads to demands on a higher degree of utilization of existing infrastructure, which may be achieved by higher coordination of the capacity in the rail transport system. The project's results are expected to support sustainable development by addressing and generating good effects within several of the sustainability goals. The StationCDM Demo sets up and uses a demonstrator to test and evaluate how the StationCDM concept can enable increased planning ability and improved punctuality based on common situational awareness as a basis for involved actors' decision-making. The demonstrator supports the introduction of concrete measures reducing disruptions related to departure times by a total of about 32,000 disruptive hours only during 2018. The demonstrator takes the point of departure in passenger trains, which accounted for about 4000 of these disruptive hours and has the ambition to also include the goods transports pursued by rail at a later stage. The demonstrator will also provide prerequisites for enhanced traffic information, which according to the government mandate (TRV 2019/130251) is a strong focus, not only for the Swedish Transport Administration, but an encouragement to the entire industry’s participation for joined improvement efforts. This demonstrator is a clear path forward to address some of the areas of improvement of the work on traffic information pursued by Järnvägsbranschens Samverkans forum (JBS).