National Transport Library Research Database

OSKAR (Optimering av Sjöburen Kollektivtrafik och Annan Regelbunden trafik) (OSKAR (Optimization of Public Transport on sea and Other Regular Traffic))

  • Blied, Linda
  • Sjöfartsverket, Statlig myndighet, 202100-0654
Sponsors, duration, budget: 2020-06-01 -- 2024-07-30 Registration number:
  • Trafikverket 2019/119584
Subject(s): Online resources: Abstract: I ett nära samarbete mellan Sjöfartsverket, VTI, Linköpings universitet (LiU) och nyckelaktörer inom sjöburen kollektivtrafik och annan regelbunden yrkestrafik analyseras randvillkor och beslutsvariabler för sjöfart i ett begränsat geografiskt område på den svenska västkusten. Syftet är att optimera sjötransporter, såväl kollektivtrafik som annan sjöburen trafik vad gäller restidsvinster, kostnadsbesparingar, klimat-, miljö- och säkerhetsvinster. Med hjälp av nya utvecklade modeller och innovativa länkningar kan ny kunskap skapas som bidrar till en ökad scenariosäkerhet i den samhällsekonomiska kalkylen. Relationen mellan modeller för sjömätning, muddring och person- och godstransportefterfrågan ger grunden för en innovativ optimering där resultaten av framtida beslut inom exempelvis infrastruktur approximeras genom modellering. Studieområdet utgörs av ett unikt område i Göteborgs södra skärgård och avgränsas av Böttöleden i norr och ön Tistlarna i söder. I området, som är ett mindre geografiskt avgränsat område, finns frekvent nyttotrafik i form av sjögående kollektivtrafik, kommunal service och sjuktransporter. Likväl förekommer även större fartyg vid Donsö, samt fiske - och fritidsbåtstrafik. Den här mängden av trafik, i ett litet geografiskt område, torde vara unikt i Sverige. Som underlag används befintliga AIS-data och kollektivtrafikdata. Det här området är inte tidigare sjömätt med modern a metoder och således saknas grundläggande data för att utföra studien och det nödvändiga forskningsunder laget finns inte i dagsläget. För att uppnå ett sammanhängande område med djupdata av god kvalitet behöver Kompletterande där för kompletterande sjögeografisk kartering utföras av Sjöfartsverket i detta område. alla identifierade områden kollektivtrafik eller annan yrkestrafik och möjliga rutter i grunda vattenområden (mindre än 3 meters djup). I princip hela området, som inte ligger i Sjöfartsverkets ordinarie sjömätningsplan att sjömäta, kommer att sjömätas genom etablerad modern sjömätning enligt internationell standard för att snabbt i projektets initiala fas få fram det nödvändiga forskningsunderlaget. Dessutom kommer en ny autonom mätplattform (teknik som bl.a. har utvecklats i ett tidigare TRV-finansierat KTH-projekt) kommer att användas i en demonstrations- och testaktivitet som en del av det övergripande projektet. Under projektet, som drivs inom ramen för 5 arbetspaket, kommer VTI att bedriva metodik- och kunskapsutveckling och en doktorand kommer att associeras med denna projektkomponent i ett samarbete mellan VTI, SjöV och LiU Optimering av kollektivtrafik är ett prioriterat område, men metodens allmänna giltighet och relevans för andra typer av vattenburna transporter är uppenbar. Regeringen har som mål att flytta gods från lastbilar till kustnära sjöfarten och metoden bedöms vara lämplig för planering och optimering av sådan sjöfart. I den bredare tillämpningen av projektets resultat i andra delar av Sverige där inlandssjöfart och kustsjöfart finns tillgänglig är också en ökad potential för överflyttning av gods och passagerare från landtransporter till sjötransporter ett mervärde och en viktig samhällsnytta som resultat av projektet. Projektet kan ses som en fortsättning på projektet ADAPT och i den internationella kontexten är relevansen hög vad gäller modeller och samhällsekonomiska beräkningar för länder och regioner med skärgårdar och inlandsvatten. Det gäller inte minst Ålands skärgård, den finska kusten och finska trafikerade inlandsvatten samt europeisk inlandssjöfart på floder och sjöar. Abstract: The purpose of the project is to optimize maritime transport, both public transport and other waterborne traffic, in terms of benefits concerning cost savings, safety, climate impact and other environmental impact. With the help of new developed models and innovative links, new knowledge can be achieved that contributes to increased security in the socio-economic calculation. The relationship between models for sea measurement, dredging and transport demand provides the basis for an innovative optimization where the results of future decisions in, for example, infrastructure are approximated through modeling. The study area consists of Gothenburg's southern archipelago and is bounded by Böttöleden in the North and the island of Tistlarna in the south. Existing AIS-data and public transport data are used as a basis. Complementary maritime geographic mapping is carried out by SMA in all areas identified as routes of public transport and other regular traffic as well as along possible routes in shallow water areas (less than 3 meters depth). A new autonomous measurement platform (technology that has been developed in a previous TRV-funded KTH project) will be used in a demonstration activity as part of the overall project. During the project, VTI will conduct methodology and knowledge development and a doctoral student will be associated with this project component in a collaboration between VTI, SMA and Linköping University (LiU). Public transport optimization is a priority area, but the general validity and relevance of the method to other types of waterborne transport is obvious. The Government aims to move goods from trucks to coastal shipping and the method is deemed to be suitable for planning and optimizing such shipping. In a wider application of the project's results in other parts of Sweden where inland shipping and coastal shipping are available, an increased potential for the transfer of goods and passengers from land transport to maritime transport is also an added value and an important social benefit as a result of the project. The project can be seen as a continuation of the ADAPT-project and in the international context the relevance is high in terms of models and socio-economic calculations for countries and regions with archipelagos and inland water. This applies not least to the Åland archipelago, the Finnish coast and the shipping on lakes and rivers in Finland as well as in the rest of t Europe.
Item type: