National Transport Library Research Database

Den digitala handelns utveckling och dess påverkan på den statliga infrastrukturen (The development of digital commerce and its impact on the state infrastructure)

  • Johnsson, Mats
  • Lunds universitet, Universitet eller högskola, 202100-3211
Sponsors, duration, budget: 2020-01-20 -- 2021-08-31 Registration number:
  • Trafikverket 2018/129533
Subject(s): Online resources: Abstract: Om digital handel och med det inberäknat e-handel har det forskats en hel del när det gäller kopplingen till urbana transporter och citylogistik. När det gäller infrastrukturen har fokus legat på hur denna ska utformas för att transporterna ska optimeras inom framförallt staden. Något som däremot inte lyfts fram särskilt ofta är kopplingen mot övrig infrastruktur. Godset vistas inte enkom inom kommunerna och stadens kärna, det ska både in och ut ur städerna och kommer då ofrånkomligen att också passera den statliga infrastrukturen. Nya lagerlokaler växer upp i rask takt utanför städerna och längs det statliga vägnätet. Frågan är då; vilken påverkan kan den explosionsartade ökningen inom digital handel väntas få på den statliga infrastrukturen och hur ska staten genom Trafikverket hantera detta? Detta är inget oss veterligen som har undersökts tidigare. För att problematisera ovanstående fenomen kommer ett antal frågeställningar att användas: Hur kommer den befintliga statliga infrastrukturen att påverkas av e-handelns ökning? Vilka trånga sektioner kommer att bildas p.g.a. den starka tillväxten av digital handel? Vad är sambandet mellan en ökad e-handel och belastningen på den statliga infrastrukturen? Abstract: About digital commerce and the calculated e-commerce, there has been a great deal of research into the connection to urban transport and city logistics. When it comes to infrastructure, the focus has been on how this should be designed to optimize transport within the city in particular. Something that is not particularly highlighted, however, is the connection to other infrastructure. The goods do not reside solely within the municipalities and the core of the city, they must both in and out of the cities and will inevitably also pass the state infrastructure. New warehouses are growing at a rapid rate outside the cities and along the state road network. The question then is; what impact can the explosive increase in digital commerce be expected to have on the state infrastructure, and how will the state through the Swedish Transport Administration handle this? This is not one of us that has been investigated before. To problematize the above phenomenon, a number of issues will be used: How will the existing state infrastructure be affected by the increase in e-commerce? Which narrow sections will form because of the strong growth of digital commerce? What is the connection between increased e-commerce and the burden on the state infrastructure?
Item type: