National Transport Library Research Database

SMOOTh - System av system för hållbara urbana godstransporter (SMOOTh - SysteM Of Systems for sustainable urban gOods Transports)

  • Lim, Lai Jee
  • Volvo Technology AB, Svenskt företag eller organisation, 556542-4321
Sponsors, duration, budget: 2019-10-15 -- 2023-07-30 Trafikverket Registration number:
  • Trafikverket 2019/118425
Subject(s): Abstract: Godstransporter till städer bidrar till utmaningar i form av trafikstockningar och sämre miljö i innerstäderna men är också en förutsättning för en attraktiv stad. Studier visar att en stor andel lastbilar som levererar in till citykärnan inte lastar fullt, ungefär 90 procent av trafiken står för bara en tredjedel av godset. Många aktörer med olika system, flertalet omlastningar och omlastningspunkter osv. skapar en stor mängd komplex data. Här ska projektet utveckla en system-av-system-lösning. Tjänsten ska bidra till att skapa en samordning för att öka fyllnadsgraden i lastbilarna istället för att de transporterar luft. Med mer effektiva transporter minskar miljöpåverkan och trafikstockningar. På köpet kommer också logistikkostnaderna att minska och leveranser till stadens centrum säkras. Godstransporter till städer bidrar till utmaningar i form av trafikstockningar och sämre miljö i innerstäderna men är också en förutsättning för en attraktiv stad. Volvokoncernen startar ett samarbete där industri, forskning och samhälle ska utveckla och testa ett system-av-system i Göteborg för att reducera antalet godstransporter till innerstaden med minst 40 procent. Forskningsprojektet ”SMOOTh” löper under tre år och genomförs med stöd från Vinnovaprogrammet Fordonsstrategisk Forskning och Innovation, FFI. Projektdeltagare är Volvokoncernen, IVL, RISE, Trafikkontoret i Göteborg, Nordstans Samfällighet, GLC, Best Transport, DHL, Velove, Pling Transport, och Trafikverket. Abstract: The fragmented nature of urban logistics results in high levels of empty running, stop-and-go traffic patterns and long dwell times. As a consequence, urban areas loose in attractiveness due to road congestion, greenhouse gas emissions, poor air quality, noise pollution, as well as safety concerns. SMOOTh will create a system of system (SoS) for urban logistics that together with the corresponding physical structure will reduce the number of trucks on trunk roads entering into the city by approximately 40%, and reduce fossil fuel vehicles for goods transport in pedestrian areas by 75%. The SoS requires sharing of proprietary information to be used in a dynamic decision making algorithm where case-by case logistic decisions will be made. To share information, economic actors must be required through mechanisms (policies or change in demand) or be given incentives to do so (business model), both key to the project. The solution (figure below) will include a digital information flow with logistics, trade, road & traffic, vehicle and transactions data. The physical structure includes multi modal transportation using long/regional haulage to urban consolidation centers (UCCs), feedering of consolidated goods from UCCs to a city hub using (electric) large trucks with increased fill rates, and last mile delivery from the city hub using electric micro vans and cargo bikes. SMOOTh will create a living lab for testing this, thus also leaving behind a functioning real life solution in Gothenburg, with potential to inspire the consortium and also startups to generate more innovation both during the project and after its completion. Through SMOOTh, the consortium aim to contribute to a better environment and are also eager to learn more and innovate together in the area of urban logistics. Volvo Group is the main applicant, supported by IVL, RISE, Gothenburg traffic authority, Nordstans Samfällighet (owned by Vasakronan, Hufvudstaden, Castellum and FO Petersson), GLC, Best, DHL, Velove, Pling, and the Swedish traffic administration. The project will run from 2019 to 2022 and the budget is 20.5 MSEK of which 10.2 MSEK is public funding.
Item type: