Abstract: Sverige har som mål att bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer 2045 och för detta krävs en omställning av transportsektorn. Viktigt komponenter i det arbetet är hållbara drivmedel och att transportsektorn elektrifieras i högre grad. Parallellt pågår ett snabbt tekniksprång av fordon och transportsektorn behöver snabbt förhålla sig till automation, digitalisering och uppkopplade lösningar. Detta medför en snabb utveckling av nya tjänster, verktyg och funktioner - exempelvis avancerade förarstöd, uppkopplade fordon, V2X-kommunikation och automatisering - som Trafikverket kan nyttja för att nå de transportpolitiska målen för tillgänglighet, effektivitet, trafiksäkerhet samt miljö och hälsa. Med den nya hamnen i Norvik vid Nynäshamn skapas nya möjligheter i Stockholmsregionen för smarta och effektiva logistiklösningar, som binder ihop sjöfarten med hamnar och terminaler, väg- och järnvägstransporter och viktiga noder i logiska samband med hållbara flöden. Från hamnen i Norvik löper både väg 73 och Nynäsbanan mot Stockholm via flera viktiga noder för transporter och logistik-, verksamhets- och handelsområden. Trafikverket behöver förstå vilka förväntningar och krav som kommer att ställas på myndigheten, framför allt gällande utformning av infrastruktur, underhåll, data- och informationshantering. För att ta tillvara på de nya möjligheter Norvik ger, har Trafikverket bjudit in relevanta aktörer till dialog kring hur ett forsknings- och demonstrationsprojekt om smarta och effektiva logistiklösningar kan byggas upp. Det är i första hand den södra delen av sträckan, Nynäshamn – Jordbro, som står i fokus för projektet. Målet med huvudprojektet, vars genomförande är huvudmålet med förstudiefasen, är att utveckla, demonstrera och implementera nya och innovativa lösningar för vägtransporter inklusive elektrifiering. Upplägget bygger på ett gemensamt forsknings- och demonstrationsprojekt kring hållbara, smarta och effektiva logistiklösningar. Projektet kommer vara en del av FEDeRATED (2020-2023), ett projekt skapat av EU-programmet Connecting Europe Facility (CEF) for Transport, som validerar de designprinciper som DTLF (Digital Transport Logistics Forum) tagit fram avseende hållbar infrastruktur för datadelning för godstransporter och logistik inom EU. Förstudien förväntas resultera i en tydligt definierad projektstruktur och engagerat samverkande parter som driver huvudprojektets arbetspaket. En förstudiefas skapar möjlighet att identifiera och koppla relevanta aktörer till huvudprojektet. Förstudien förväntas också bidra till identifiering av möjligheter och risker kopplat till huvudprojektets genomförande och till de praktiska tester som förväntas utföras i huvudprojektet. En konsult kommer att avropas inom förstudien för att driva en workshop-serie samt intervjuer varefter aktörsgrupperingar och arbetspaket struktureras och planeras. Samtidigt kommer möjligheter och hinder för genomförandet av huvudstudien att identifieras och analyseras. CLOSER ingår i projektet och bidrar med kunskap om FEDeRATED och kopplingen andra living labs. CLOSER kommer även att bidra till aktörssamverkan och formeringen av aktörsstruktur i en huvudstudie. Region Stockholm kommer genom sitt projekt Fordonsdalen att bidra till säkerställandet av regionalt lärande. Övrigt ingår akademi (KTH) och privata aktörer från telekom- och transportbranschen samt hamnaaktörer i Norvik hamn.
Abstract: Sweden aims to become one of the world's first fossil-free welfare states by 2045, and this requires a restructuring of the transport sector. Important components in this work are sustainable fuels electrification to a greater extent. At the same time, there is a rapid technological development in vehicles and the transport sector needs to quickly relate to automation, digitization and connected solutions. This entails a rapid development of new services, tools and functions - such as advanced driver support, connected vehicles, V2X communication and automation - which the Swedish Transport Administration can use to achieve the transport policy goals for accessibility, efficiency, traffic safety and environment and health. The new port in Norvik at Nynäshamn creates new opportunities in the Stockholm region for smart and efficient logistics solutions, which connect shipping with ports and terminals, road and rail transport and important nodes in logical connections with sustainable flows. From the port of Norvik, both road 73 and the Nynäs train track run towards Stockholm via several important nodes for transport and logistics, operations and trade areas. The Swedish Transport Administration needs to understand the expectations and requirements that will be placed on the authority, especially regarding the design of infrastructure, maintenance, data and information management. To take advantage of the new opportunities Norvik provides, the Swedish Transport Administration has invited relevant actors to a research and demonstration project on smart and efficient logistics solutions. It is primarily the southern part of the section, Nynäshamn - Jordbro, that is in focus for the project. The goal of the main project, the implementation of which is the main goal of the feasibility study phase, is to develop, demonstrate and implement new and innovative solutions for road transport, including electrification. The approach is based on a joint research and demonstration project on sustainable, smart and efficient logistics solutions. The project will be part of FEDeRATED (2020-2023), a project created by the EU program Connecting Europe Facility (CEF) for Transport, which validates the design principles that DTLF (Digital Transport Logistics Forum) developed regarding sustainable data sharing infrastructure for freight transport and logistics within the EU. The feasibility study is expected to result in a clearly defined project structure and committed collaborating parties that drive the main project's work package. A feasibility study creates the opportunity to identify and link relevant actors to the main project. The feasibility study is also expected to contribute to the identification of opportunities and risks linked to the implementation of the main project and to the practical tests that are expected to be carried out in the main project. A consultant will be called within the feasibility study to run a workshop series and interviews, after which stakeholder groups and work packages are structured and planned. At the same time, opportunities and obstacles to the implementation of the main study will be identified and analyzed. CLOSER is part of the project and contributes knowledge about FEDeRATED and the connection to other living labs. CLOSER will also contribute to actor collaboration and the formation of actor structure in a main study. Through its Fordonsdalen project, the Stockholm Region will contribute to ensuring regional learning. Other include academia (KTH) and private actors from the telecom and transport industry as well as port actors in the port of Norvik.