National Transport Library Research Database

ÖVERLAST - Ökad överflyttning genom likriktning av nyckelaktörers strukturella incitament (OVERLOAD - Increased transfer by rectifying key players' structural incentives)

  • Stelling, Petra
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: 2020-08-01 -- 2024-08-31 Trafikverket Registration number:
  • Trafikverket 2020/25173
Subject(s): Online resources: Abstract: För att främja överflyttning av godstransporter till sjöfart i större utsträckning och snabbare takt, krävs det att sjötransporters konkurrenskraft ökas. Detta kan åstadkommas genom åtgärder som höjer kvaliteten och minskar kostnaden för transporttjänster till sjöss. Sjötransportsystemets decentraliserade karaktär leder till att olika nyckelaktörers optimering av sina delar av systemet inte nödvändigtvis leder till optimalt utfall på systemnivå. Detta beror på målkonflikter mellan olika nyckelaktörers strukturella incitament d.v.s. att kostnader och nyttor av aktörers åtgärder fördelas på ett sätt som leder till en suboptimering. Till exempel leder ökad fartygsstorlek till lägre kostnader och högre effektivitet för redaren, samtidigt som ökade kostnader för hantering och infrastruktur för ökande fartygsstorlek inte i samma utsträckning allokeras till de som orsakar dessa. Liknande problematik finns beträffande hamnarnas och infrastrukturhållarnas avgifts- och prissättningsstrategier. Denna suboptimering innebär högre kostnader och lägre tjänstekvalitet för varuägarna vilket hämmar att sjöfartens potential kan tillfullo realiseras. Syftet med denna studie är trefalt: a) att kartlägga de strukturella målkonflikterna i sjöfartssystemet som hämmar optimering på systemnivå, b) skatta effektiviseringspotentialen som finns i att likrikta (eng. alignment) olika nyckelaktörers strukturella incitament för ökad effektivisering på systemnivå samt c) ta fram policyrekommendationer för att möjliggöra att den identifierade potentialen kan realiseras. Projektets övergripande mål är att skapa ett kunskapsunderlag som bidrar till att överflyttning av godstransporter från andra trafikslag till sjöss sker i snabbare takt och i större omfattning. Projektet är ett tillämpat forskningsprojekt där det huvudsakliga bidraget kommer att bestå av kunskapsutveckling. Resultaten kommer bestå av en beskrivande del där kartläggningen av strukturella målkonflikter och dess effekter på det svenska sjöfartsystemet, framförallt med avseende på överflyttningspotential beskrivs. Resultat som förklarar och skattar effektiviseringspotentialen av sjötransportsystemet genom ökad alignment av olika nyckelaktörers incitament kommer att skattas. Slutligen bidrar projektets resultat med ytterligare underlag som krävs för olika nyckelaktörer att implementera nya policyer i syfte att öka omfattningen och takten av överflyttning av godstransporter till sjöss. Abstract: To promote the modal shift of freight transport to shipping to a greater extent and at a faster pace, it is necessary to increase the competitiveness of maritime transport. This can be achieved by increasing service quality and reducing the cost of transport services at sea. The decentralized nature of the maritime transport system means that optimization of sub-systems by different actor categories often leads to sub-optimization at the system level. This is due to goal and incentive misalignment between the various key players. For example, increased vessel size leads to lower cost and higher efficiency for the shipowner, while the associated increase in cost of handling operations and infrastructure are not allocated equally to those who cause them. Similar problems exist with regard to the port and infrastructure owners' fee and pricing strategies. This sub-optimization means higher cost and lower quality of service for the shippers, which impedes realization of the full potential of maritime transportation. The purpose of this study is threefold: a) to map the structural goal and incentive misalignment of the key players in the maritime system which inhibit optimization at the system level, b) estimate the efficiency potential of increased alignment and, c) develop policy recommendations which enable the realization of the identified potential. The goal of the project is to create a knowledge base that is necessary for enabling a modal shift of freight transports to sea to a greater extent and at a faster pace. The project is an applied research project where the main contribution will consist of knowledge development. The results will provide a description and mapping of structural misalignment and their effects on the Swedish maritime system, especially with regard to transfer potential. Results further provide an estimate of the efficiency potential of the maritime transport system through increased alignment of the incentives of various key players. Finally, the project's results provide additional knowledge base for various key players to implement the new policy with the aim of increasing modal shift of freight transport to sea.
Item type: