National Transport Library Research Database

Vintertester med kompositbromsblock (Winter tests with composite brake blocks)

  • Aho, Mikael
  • Transportstyrelsen, Statlig myndighet, 202100-6099
Sponsors, duration, budget: 2019-10-01 -- 2021-10-31 Registration number:
  • Trafikverket 2019/99984
Subject(s): Abstract: Enligt EU förordning 1304/2014, TSD Buller ska befintliga godsvagnar klara bullerkrav för att få trafikera tystare sträckor från december 2024. Det enda tillgängliga, ekonomiskt rimliga, alternativet för att klara detta är att utrusta godsvagnarna med bromsblock av kompositmaterial som ger upphov till lägre buller. Dessa block har dock visat sig ha en bristande bromsförmåga vintertid enligt tester i Finland och Sverige. Målet med projektet är i första hand att hitta en lösning på problemet med dålig bromsverkan vintertid. Om inte det är möjligt ska Sverige kunna presentera bevis för EU kommissionen om problemets omfattning för att få till stånd ett undantag. Syftet med detta är att fortsatt kunna bedriva internationell godstrafik på järnväg. Annars är risken stora minskningar i kapaciteteten för både person och godstrafik vilket ökar kan leda till att en tredjedel av järnvägstransporterna flyttas till andra trafikslag. I projektet ska tester med olika typer av bromsteknik genomföras för att identifiera i vilka förhållanden problemen med minskad bromsförmåga uppstår samt försöka hitta en gångbar lösning för att undvika detta. Resultaten kommer först och främst användas för att informera EU Kommissionen om hur kompositbromsblocken fungerar i vinterväderlek; en del i informationen som ska tillhandahållas i enlighet med den backstop klausul EU KOM inkluderat i den revidering av EU förordningen 1304/2014 senast under våren 2020. Det är därför av yttersta vikt att projektet kan genomföras så tidigt som möjligt under vintern 2019/2020 för att kunna påverkar i arbetet samt kommissionens beslut. Abstract: According to EU Regulation 1304/2014, the TSI Noise, existing freight wagons must meet noise requirements in order to be able to operate quieter distances from December 2024. The only available, economically reasonable, alternative to this is to equip the wagons with brake blocks of composite material that give rise to lower noise . However, these blocks have been found to have a lack of braking ability during winter according to tests in Finland and Sweden. The goal of the project is primarily to find a solution to the problem of poor braking effect in winter time. If this is not possible, Sweden should be able to present evidence to the EU Commission on the extent of the problem in order to obtain an exception. The purpose of this is to be able to continue to operate international freight by rail. Otherwise, there is a significant reduction in the capacity for both passenger and freight traffic, which increases can lead to a third of rail transport being moved to other types of traffic. In the project, tests with different types of braking technology will be carried out to identify the conditions in which the problems with reduced braking capacity arise and try to find a viable solution to avoid this. The results will first and foremost be used to inform the European Commission of how the composite brake blocks work in winter weather; some of the information to be provided in accordance with the backstop clause EU COM included in the revision of the EU regulation 1304/2014 by spring 2020. It is therefore of utmost importance that the project can be implemented as early as possible during the winter 2019/2020 for being able to influence the work and the Commission's decision.
Item type: