Abstract: Inom projektet ”Sjötransporter i modell och verklighet – betydelsen av samlastning, skalfördelar, frekvens, hastighet, lastbärare och slingor” har bl.a. en ny transportmodell för analys av godstrasportbeslut med sjöfart (LIFreM) tagits fram (Asplund och Westin, 2017). I projektet har betydelsen av slingor, d.v.s. att ett fartyg i verkligheten har möjligheten att följa en rutt med fler än två hamnar analyserats. Resultaten från projektet visar att denna möjlighet har en relativt stor inverkan på flera viktiga faktorer som exempelvis överflyttningselasticitet, total transportkostnad och andel sjötransporter. Projektet har utgått från ett verkligt case med sjötransporter från Norrland till norra Europa för ett specifikt företag, SCA logistics, som har ingått i referensgruppen. Tidigare studier visar även att nuvarande godstransportmodeller har svårigheter med att modellera sjöfartens skalfördelar (se Vierth et al., 2016). I detta aktuella uppföljningsprojekt avses undersöka konsekvenserna av detta genom en vidareutveckling av LIFreM. Detta genom att inkludera två nya zoner (i södra halvan av Sverige) med tillhörande hamnar, samt en ny varugrupp för returgods. Data för detta hämtas från Samgods 1.1. Vi kommer även att titta på samspelet mellan returtransporter och slingor, val av fartygsstorlek, konkurrensytan mot landtransporter och hamnkostnader. Förväntad nytta är att ge en uppskattning om hur viktigt det är att utveckla modelleringen av dessa aspekter i Samgods.
Abstract: In the project ”Sjötransporter i modell och verklighet – betydelsen av samlastning, skalfördelar, frekvens, hastighet, lastbärare och slingor” a new transport model for analysis of freight transport decissions for shipping was developed (LiFrem) (Asplund and Westin, 2017). In the project the importance of loops, i.e. that a vessel in reality has the opportunity to follow a rout with more than two ports has been analysed. The result from the project shows that this oportunity has a relativelly large impact on many factors such as the elasticity for mode transfer, total transport costs and the share of sea transports. The Project has used a specific case with sea transport from the northern part of Sweden to northern Europe for a specific Company, SCA logistics, that has been part of the reference group. Earlier studies shows that also todays freight transport models shows difficulties to capture the economy of scale for sea transports (Vierth et al., 2016). This follow-up Project aim to investigate the consequences of this by continuing the development of LIFreM. This will be done by including two new zones (in the southern part of sweden) connected to ports, and a new commodity group for return goods. Data for this is taken from the Samgods model 1.1. We will also look at the interplay between the return transport and loops, choice of vessel size, the competitiveness to land based modes and cost in ports. The expected benefit from the project is to estimate the importance to develop modelling of these aspects in the Samgods model.