Abstract: FRET SNCF, Faiveley transport av WABTEC, Captrain Italia och Trafikverket samverkar i ett europeiskt konsortium i ett projekt som syftar till att studera genomförbarheten för en helautomatisk kopplingsteknik (typ 5) för att öka effektiviteten på järnvägstrafik genom automatisering på europeisk nivå. Typ 4 digital automatisk koppling ger automatisering av koppling och manuell avkoppling på vagnnivå. Den är halvautomatisk. Typ 5 är en typ 4 DAC som kommer att kompletteras med en fjärrkopplingsfunktion och därmed vara helautomatisk. TRUST5 finansieras av Europeiska kommissionen inom ramen för CEF programmet. TRUST5 är en del av det europeiska DAC Delivery Program av Shift2Rail. Syftet med detta projekt är att demonstrera business cases, en demo i Sverige och en demo i Amiens och en kostnad-nytta-kvalitativ analys för typ 5 DAC.Abstract: FRET SNCF, Faiveley transport by WABTEC, Captrain Italia and Trafikverket set up a European consortium to present a project aiming at studying the feasability of the Full Automatic coupling technology (Type 5) to enhance rail freight efficency through automation at European level. Type 4 Digital Automatic Coupling provides automation of coupling and manual decoupling at wagon level. It is semi-automatic. Type 5 is a Type 4 DAC that will be completed by a remote uncoupling function and will thus be fully automatic. TRUST5 if financed by European Commission in the framework of Issue Log Book. TRUST5 is a part of European DAC Delivery Programme by Shift2Rail. The aim of this project is to present business use cases, one demo in Sweden and one demo in Amiens and a cost-benefit qualitative analysis for Type 5 DAC.