Abstract: I det befintliga järnvägsnätet finns många korta sträckor med lokala sättningar och bärighetsproblem, där en lättfyllningsplatta skulle kunna vara en lämplig metod att använda. Metodiken borde även vara ett alternativ för längre sträckor, exempelvis vid banupprustning vid låga bankar på lös undergrund eller bankar uppbyggda med undermåligt material. I föreslaget projekt erhålls underlag för att TRV ska kunna använda denna nya/vidareutvecklade förstärkningsmetod i befintlig konstruktion, men även vid nybyggnad, som har hög funktionell kvalitet och kan installeras i befintlig konstruktion på kort tid. I projektet kommer tekniska egenskaper och funktion hos en LLP som belastats med tågtrafik (snabbtåg och tung godstrafik) under 15 år dokumenteras och jämförande geodynamiska testberäkningar genomföras, vilket ger underlag för att utreda metodens tillämplighet avseende stabilitet, sättningar, bärighet och dynamiska effekter för järnvägar och vägar och ge underlag till att införa metoden i Trafikverkets regelverk. Projektet är ett samverkansprojekt mellan geoteknik och spårteknik.
Abstract: In the existing railway network there are many short distances with local settlements and bearing capacity problems, where a Light Loadspreading Plate could be a suitable method to use. The methodology should also be an alternative for longer distances, for example in track refurbishment at embankments on loose ground or embankment built with substandard material. In the proposed project, a basis is obtained for TRV to be able to use this new / further developed reinforcement method in existing construction, but also for new construction, which has high functional quality and can be installed in existing construction in a short time. The project will document the technical properties and function of an LLP that has been loaded with train traffic (fast trains and heavy freight traffic) for 15 years and comparative geodynamic test calculations are performed, which provides data in order to investigate the method's applicability regarding stability, settlements, bearing capacity and dynamic effects for railways and roads and provide a basis for introducing the method in the Swedish Transport Administration's regulations. The project is a collaborative project between geotechnics and track technology.