National Transport Library Research Database

Förstudie kring vägkapacitetsmodeller och metoder för kalibrering av trafiksimuleringsmodeller (Prestudy of road capacity models and methods for calibration of traffic simulation models)

  • Olstam, Johan
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: 2022-08-01 -- 2023-11-30 Trafikverket Registration number:
  • Trafikverket 2021/126321
Subject(s): Online resources: Abstract: Vid ny- eller ombyggnation av vägar och korsningar finns behov av att bedöma kapacitets- och framkomlighetseffekter av olika utformningsalternativ. Till detta används både kapacitetsmodeller och i mer komplexa fall där kapacitetsmodellerna inte är tillämpbara används trafiksimuleringsmodeller. För att dessa modeller ska leverera korrekta beslutsunderlag är det viktigt att modellerna är uppdaterade (både vad gäller modelleringsansats och empiri) och att de används på ett korrekt sätt. Det finns ett behov av att dels fånga upp erfarenheter från tillämpning av kapacitetsmanualen och handboken för trafiksimulering och vilka behov som dessa samt övriga vägkapacitetssamband hos Trafikverket inte täcker, dels undersöka state-of-the-art i förhållande till nuvarande modeller, samt dels identifiera de viktigaste forsknings- och utvecklingsbehoven. Det finns också ett behov av att undersöka uppdateringsbehov med avseende på empiri samt dokumentering av metoder för mätning, bearbetning och analys av empiri för vägkapacitetssamband. Syftet med den föreslagna förstudien är att identifiera forsknings- och utvecklingsbehov för de vägkapacitetsmodeller och metoder för kalibrering och validering av trafiksimuleringsmodeller som används i Sverige, samt identifiera behov av utökad empiri inom dessa områden.Abstract: Building or re-designing roads requires estimations of capacity and traffic performance for the different road and intersection designs considered. Estimation of traffic performance are either conducted by capacity models as the ones in the US Highway Capacity Manual (HCM) or the Swedish TRVMB Kapacitet och framkomlighetseffekter or by traffic simulations in cases when capacity models are not applicable. In order to produce adequate and correct decision support material, it is important that the models are up to date (both with respect to the modelling approach and the underlying empirics) and that they are applied in an adequate way. Hence, there is a continuous need to evaluate experiences from applying the current capacity manual and handbook for traffic simulation and what additional needs that the current manual and handbook do not cover. There is also a need to check state-of-the-art in relation to the current models and identify research and development needs. The aim of the pre-study is to identify research- and development needs for de capacity models and methods for calibration and validation of traffic simulation models used in Sweden and identify needs for new empirics in these fields.
Item type: