National Transport Library Research Database

Regional Lines

Sponsors, duration, budget: 2023-01-01 -- 2023-01-01 Registration number:
  • Trafikverket 2022/45358
Subject(s): Abstract: Regionala järnvägstransporter är en betydelsefull del av de flesta EU länders övergripande utvecklingsprogram för järnvägstransporter eftersom de kan underlätta för ett stort antal människor att nå regionala och nationella centra bekvämt och med ett minskat koldioxidavtryck. Många europeiska länder satsar hårt på regionala tjänster, drivet av mångas önskan att bo i mindre befolkade områden men med enkel tillgång till stora städer. Tåg som går på dessa regionala linjer på väg mot huvudstationer i tätorter kan ansluta till huvudlinjer som skyddas av ERTMS/ETCS-signalsystem eller avslutas vid en station som inte har någon interaktion med andra linjer. ERJU-projektet Destination 6 (Regionala järnvägstransporter) kommer att samla in resultaten av Destination 2-projektet, särskilt signalerings- och automationsspecifikationerna som är förenklade och kostnadseffektiva nog att tillämpas på regionala linjer. Dessutom ingår resultat från Destination 1 relaterade till TMS-lösningar. Destination 6 ska också ta hand om ofta eftersatta självständiga regionbanor fysiskt eller administrativt oanslutna till det rikstäckande nätet. För dessa linjer är interoperabilitet inte ett strikt krav, så därför kan en mycket optimerad arkitektur – standardiserad i Europa – krävas. Abstract: Regional rail transport is a crucial part of most countries’ overall rail transport development programs as it will need to facilitate large numbers of people reaching major urban centres comfortably and with a reduced CO2 footprint. Many European countries are investing heavily in regional services, driven by the desire of many to live in less congested areas with easy access to large cities. Trains running on these regional lines heading towards main urban stations may connect to main lines protected by ERTMS/ETCS signalling systems or terminate at a station that has no interaction with other lines. The ERJU project Destination 6 (Regional) will collect the results of the Destination 2 project, particularly the signalling and automation specifications that are simplified and cost effective enough to be applied to regional lines. In addition, results from Destination 1 relating to TMS solutions incorporated. Destination 6 should also take care of often neglected independent regional lines physically or administratively unconnected to the nation-wide network. For those lines, interoperability is not a strict requirement, so, consequently, a highly optimized architecture – standardised in Europe - may be required.
Item type: