VTI National Transport Research Database

BIG A2020-17 Användning av geosynteter som förstärkning vid lätt bankpålning (BIG A2020-17 The use of Geosynthetic Reinforcement in Light Embankment piling)

  • Laue, Jan
  • Luleå tekniska universitet, Universitet eller högskola, 202100-2841
Sponsors, duration, budget: 2020-03-02 -- 2023-02-28 Registration number:
  • Trafikverket 2020/33265
Subject(s): Online resources: Abstract: Syftet med denna studie är att optimera användandet av geosynteter inom lätt bankpålning med träpålar. Användandet av träpålar och utelämnandet av pålplattor inom lätt bankpålning resulterar i en konstruktion med väldigt låg påltäckningsgrad, vilket kan leda till stansning och oönskade sättningar. För att motverka detta skall banken, enligt TK Geo 13, förstärkas med två lager geosyntet. Lätt bankpålning är ett lågkostnadsalternativ samtidigt som träpålar möjliggör en mer hållbar lösning. Dock går det fortfarande åt väldigt stor mängd trädstammar och geosynteter, och frågan lyftes huruvida konstruktionen var för konservativ och om den kunde göras mer resurseffektiv. Det är känt att geosyntet har en påverkan på maximala pålavståndet och minsta bankhöjden, genom att öka valvverkan. Därför behöver det utvärderas om en justering av geosyntetlagren är mest resurseffektivt eller om ett lager geosyntet kan resultera i tillräckligt styvhet i banken, men också om en exkludering av geosynteter är resurseffektivast. Baserat på detta ska en mer detaljerad analys utföras inom ramen för denna studie, där utvecklingen av valvverkan och behovet för samt placeringen av geosynteter kommer att studeras fysiskt och numeriskt. Syftet inkluderar också möjligheten att reducera minsta bankhöjden och öka pålavståndet förbi 1.2m, vilket skulle spara resurser ytterligare.Abstract: The aim of this study is to optimise the use of geosynthetic reinforcement (GR) in light embankment piling. The use of timber piles and the total lack of pile caps in light embankment piling results in a design with very low pile coverage ratio, which could lead to punching failure and unwanted settlements. To counter this, the embankment should, according to TK Geo 13, be reinforced with two layers of GR. Light embankment piling is a low cost alternative at the same time as timber piles allow for a more sustainable solution. However, a lot of timber piles and GR are still used, and question arouse if the design was too conservative and a more resource efficient design could be found. It is known that the GR has an influence on the maximum pile spacing and minimum embankment height, as it enhances the arching effect. Thus, it needs to be evaluated whether adjusting the placement of the GR layers is the most resource efficient or if a single GR layer could prove to give enough embankment stiffness, as well as if an exclusion of GR entirely could yield a more resource efficient design. Based on this, a more detailed analysis will be conducted with this study, in which the development of the arches and the need and placement of the GR will be studied physically and numerically. The aim also includes the potential of reducing the minimum embankment height and increasing the spacing above the 1.2m range, further saving resources.
Item type:

Powered by Koha