National Transport Library Research Database

AiRMOUR (AiRMOUR)

Sponsors, duration, budget: 2021-01-01 -- 2025-04-30 Trafikverket Registration number:
  • Trafikverket 2020/46564
Subject(s): Abstract: Urban Air Mobility (UAM)- Urban Luftburen Mobilitet - är en del av det europeiska innovationspartnerskapet för smarta städer och samhällen (EIP-SCC), som stöds av EU-kommissionen. UAM syftar till att skapa en marknad för ”urban air mobility”, vilket i princip innebär användning av drönare för olika ändamål i städer. AiRMOUR fokuserar på forskning och validering av nya koncept och lösningar för att göra stadens luftmobilitet säker, säker, tyst och grön men också mer tillgänglig, snabbare, prisvärd och offentligt accepterad. Som svar på utlysningen ( H2020 MG-3-6-2020 ”Towards sustainable urban air mobility) presenterar AiRMOUR ett tillvägagångssätt som tar på sig en av de utmanande tidiga tillämpningarna av UAM för akutsjukvårdsinsatser. AirMOUR omfattar transporter av tekniska hjälpmedel, prov, sjukvårdspersonal och patienter i olika miljöer. Medverkan i projektet ger Trafikverket/ LFV de bästa insikter och erfarenheter för stadsmiljö och landsbygd vad gäller säkerhet och planering för infrastruktur samt start och landningsplatser. AiRMOUR fyller i bristerna i kunskap för att främja förståelsen för nödvändiga åtgärder från kommuner, operatörer, tillsynsmyndigheter, akademi och företag. Tillvägagångssättet och resultaten kommer att gynna hela UAM-utvecklingen inom EMS, men också bidra mycket till visionen om att utveckla en luftburen rörlighet som kompletterar traditionella transportsätt. AiRMOUR-konceptet fokuserar på forskning om säkerhet, regelverk, användarens acceptans, hållbarhet; och omsätter den till praktiska och verkliga konkreta UAM-verktyg efter TRL6 livevalideringar. Ett starkt konsortium av forskningsutförare, nationella luftfartsmyndigheter, regioner och städer, UAM-operatörer och EMS leverantörer kommer att vägleda städerna och garantera att resultaten replikeras i stor utsträckning. Huvudresultat är en UAM-verktygslåda med ett UAM GIS-verktyg för myndigheter, en UAM-guidebok (för städer, operatörer och andra intressenter) och ett UAM-utbildningsprogram tillsammans med Eurocontrol, allt testat av städer och replikatorer. Abstract: AiRMOUR focuses on research and validating novel concepts and solutions to make urban air mobility safe, secure, quiet and green but also more accessible, faster, affordable and publicly accepted. In response to the call (H2020 MG-3-6-2020 ”Towards sustainable urban air mobility), AiRMOUR presents an approach that takes on one of the most critical and challenging early real life applications of UAM in Emergency Medical Services (EMS). AiRMOUR fills in the excellence gaps and drastically advances the understanding of needed near-future actions by urban communities, operators, regulators, academia and businesses. The approach and the outcomes will massively benefit the entire UAM development in EMS, but also widely within e.g. the vision of true airborne mobility genuinely supplementing traditional transport modes. The AiRMOUR concept is concentrated on thorough research of safety, regulation, user acceptance, sustainability; leveraging them into practical and real-life tangible UAM tools after TRL6 live validations. A strong consortium of research, national aviation, regional and local urban authorities, UAM operators and EMS providers can guide cities making sure that the impacts are replicated widely. Main outputs are a UAM toolbox with a UAM GIS tool for authorities, a UAM guidebook (for cities, operators and other stakeholders) and a UAM training programme together with Eurocontrol, all tested by cities and replicators.AiRMOUR will provide recommendations, together with EASA, to all EU member states on the safe conduct of advanced UAM operations to be shared with regulators and policy makers during the work on the upcoming certified category and eVTOL standards and regulations. The project will also study how urban environment operation boundary conditions, such as noise abatement and ground risk areas, demand locations and different landing site locations interact to shape the available flight envelopes, and how city authorities can manage these. The project will combine these boundary conditions with required flight paths, drone performance envelopes, and ad hoc landing site requirements as well, as how these factors align with airspace integration requirements to assess the overall impact on unmanned EMS operations. Contribute to the development of European /international standards and legislation for urban air mobility. AiRMOUR will provide recommendations, together with EASA, to all EU member states on the safe conduct of advanced UAM operations to be shared with regulators and policy makers during the work on the upcoming Certified category and eVTOL standards and regulations. AiRMOUR will analyse and provide clarity on the applicability of the existing framework in order to support implementation of EMS. A preliminary “discrepancy/ gap” analysis shows how well the current legal and regulatory framework supports and enables the EMS scenarios (input to Task 3.6); and provide recommendations and possible mitigations to enable and facilitate in general the introduction of UAM and in particular the EMS scenarios.
Item type: