Abstract: Projektets övergripande syfte är att bidra till en hållbar, resilient och konkurrenskraftig transportinfrastruktur genom ökad förmåga att aktivt förvalta ett dynamiskt regelverk. Ett dynamiskt regelverk omfattar regler baserade på krävda funktioner för att uppnå övergripande systemeffekter i stället för tekniska lösningar. Regelverket måste också vara transparent. Dokumenterade effektsamband ska på ett transparent sätt tydliggöra relationen mellan krävda funktioner och systemeffekter. När en regelförändring krävs för att kunna ta tillvara ny kunskap eller innovationer måste regellogiken vara transparent. Denna transparens ska kunna peka ut eventuella konfliktområden mot befintligt kunnande och mot andra områden som styr regelutformningen. Regelverket bör således baseras på förväntningar (såsom de Transportpolitiska målen), principer (exempelvis Fyrstegsprincipen), prestation (krävd funktion i stället för teknisk lösning) och risk (till exempel SS-EN 50126, RAMS inom järnväg). En aktiv förvaltning av regelverket bidrar till att tillgångsförvaltningen integreras med planeringen av driftsäkerhets- och hållbarhetsrelaterade anläggningsåtgärder.
Projektet ska stödja en ökad förmåga att aktivt förvalta ett dynamiskt regelverk genom att etablera relevanta delar av ett ramverk för utveckling av järnvägsanläggningens driftsäkerhet. Den dynamiska förvaltningen ska tillvarata förbättringsmöjligheter inom produktivitet och effektivitet, men även möjliga paradigmskiften. Därför baseras ramverket på teorier och etablerade standarder inom kvalitet, risk, tillgångsförvaltning, miljöledning, tillförlitlighet och underhåll. Dessutom baseras modellen på en uppförandekod som omfattar verksamhetskraven i Myndighetsförordningen (SFS 2007:515), dvs. effektivitet, efterlevnad, hushållning och dokumentation. Förvaltningsmodellen ska tillvarata och integrera resultat från det parallellt pågående FoI-projektet ”Fakta eller Fiktion” (Trafikverket) och Trafikverkets verksamhetsutvecklingsprojekt “Tillgänglighetsmodell järnväg”, men även funktionalitet inom ”Verklighetslabb digital järnväg” (VDJ). Dessa resultat ska integreras i en mer aktiv förvaltning av ett dynamiskt regelverk och anläggningens åtgärdsplanering, med fokus på löpande basunderhåll och reinvesteringar. Ramverket och dess tillämpning beskrivs i styrande och stödjande dokument som ska ingå i Trafikverkets ledningssystem. Ramverket omfattar även terminologi som ska ingå i Trafikverkets ordlista. Utöver det omfattar ramverket statistiska och analytiska arbetssätt och verktyg för etablering av effektbedömningar, effektkorrelationer samt kausala effektsamband, men även grunden för funktionella krav och maximalt tolerabla avbrottstider (MTA). Projektet överlämnar ramverket till motsvarande förvaltningar, primärt inom verksamhetsområde Planering och Underhåll. Den övergripande styrmodellen lämnas över till förvaltning inom programmet “Teknisk plattform” vid verksamhetsområde Underhåll och relaterade arbetssätt och verktyg lämnas även över till Nationell planering inom verksamhetsområde Planering. När det gäller MTA kommer resultat även att lämnas till förvaltningen av Trafikverkets ramverk för integrerad riskhantering vid central funktion Ekonomi och styrning.
Abstract: The project’s overall purpose is to contribute to sustainable, resilient, and competitive transport infrastructure through increased capability to actively manage a dynamic regulatory framework. A dynamic regulatory framework includes rules based on required functions to achieve overall system effects instead of technical solutions. The regulations must also be transparent. Documented cause-and-effect relationships should clarify the relationship between required functions and system effects. Such transparency clarifies the consequences of changes to the regulations based on new knowledge or innovations. Expectations (e.g., transport policy objectives), principles (e.g., the Four-step principle), performance (required function instead of technical solution) and risk (e.g., SS-EN 50126-1, RAMS within railway) should thus guide the framework regulations. Active management of a regulatory framework helps integrate asset management with the planning of dependability and sustainability actions in the railway infrastructure.
The project shall support an increased capability to actively manage a dynamic regulatory framework through the establishment of relevant parts of a management model for developing the railway asset’s dependability. A dynamic management employs productivity and efficiency improvement opportunities and possible paradigm shifts. The framework will be based on theories and established standards of quality, risk, asset management, environmental management, dependability, and maintenance. Additionally, the framework’s base is a code of conduct comprising the operational requirements in Government Ordinance SFS (2007:515), i.e., efficiency, compliance, productivity, and documentation. The framework will use and integrate results from the ongoing parallel R&D-project “Facts or Fiction” (Swedish Transport Administration) and the development project “Availability-model railway”. These results will be integrated into a more active management of a dynamic regulatory framework and the planning of actions in the railway infrastructure, focusing on basic maintenance and reinvestment. The project will produce governing and supporting documents for the Swedish Transport Administration’s management system that describe the model and its application. These documents include terminology that the Swedish Transport Administration’s glossary will adopt. In addition, the framework includes statistical and analytical methodologies and tools for establishing effect assessments, effect correlations and causal effect-relationships, but also the basis for functional requirements and maximal tolerable downtime (MTD). The corresponding administrations, primarily within the Planning business area, are the primary recipients of the framework. The project delivers the overall management model to the program “Technical platform” at the Maintenance business area. Regarding MTD results will be delivered to the management of Trafikverket’s integrated risk mangement framework at the central function Finance and control.