National Transport Library Research Database

Den intelligenta järnvägsfrakten

Sponsors, duration, budget: 2022-07-01 -- 2026-01-31 Trafikverket Registration number:
  • Trafikverket 2022/45016
Subject(s): Abstract: Obs! Trafikverkets beslut om innehåll villkoras med följande reservation. Arbetets genomförande förutsätter bidrag från EU och besked angående huruvida projektet får bidrag väntas under augusti-september 2022. Och eventuella justeringar av innehåll behöver dessutom fastställas i ett ändringsbeslut som i så fall väntas bli fattat den 27 oktober eller 29 november av Trafikverket. Innehållet i denna projektspecifikation beskriver övergripande arbete och Trafikverkets innehåll och bidrag till första utlysningen för FA5 i Europes Rail. Arbetet delas upp i två fokusområden vilka förklaras under avsnittet bakgrund. Sammanfattningsvis är Trafikverkets inriktning i första utlysningen i FA5: • Det intelligenta godståget (Full digital freight train operation, FDFTO) • Det intelligenta godsnätverket (Seamless operations) Det intelligenta godståget (FDFTO) Inom det intelligenta godståget avses en demonstrator i verklig miljö som ämnar ta resultaten från Shift2Rail (S2R) Digitala AutomatKoppel (DAK) vidare till nästa nivå. D.v.s. att utrusta fler järnvägsvagnar med DAK i ett kommersiellt godsflöde som en del och större demonstrator i det nya EU järnvägsprogrammet Europes Rail. Inriktningen att utrusta vagnarna med DAK kommer ha två huvudsyften, dels att prova hur ett större tågupplägg med DAK fungerar med fokus på vårt nordiska klimat, dels att vara en plattform för de nya system och tekniker som DAK möjliggör då el och datatrafik kommer finnas i hela tåget. Två demonstrationer utvecklas i dagsläget: • SSAB tillsammans med Green Cargo som godstågsoperatör avser upplåta ett tågupplägg tillsammans med en lämplig kund och Dellner som tillverkare av DAK avser tillhandahålla koppel för både vagnar och lok. Start 2023. • SCA tillsammans med Hector Rail som godstågsoperatör avser upplåta vagnar för testning av DAK. Start 2022. Nya system och tekniker som DAK möjliggör och som kommer att demonstreras är: - Effektivare rangering och växling - EP broms (ElekroPneumatisk broms) - EOT (End of Train) detektering - Detektering av hjulrörelser med sensorer - WOBU (Wagon OnBoard Unit) EP-broms (Elekro-Pneumatisk broms) förbättrar bromskapaciteten genom samtidig bromsning på alla vagnar. Detta i sin tur medger att godstågen kan köra fortare, även förutsättningarna för tyngre och längre tåg förbättras. Detektering av hjulrörelser är viktig för att undvika hjulplattor och kan sänka underhållskostnaderna markant. EOT detektering används för att öka kapaciteten på järnvägen, främst genom införande av moving block i ERTMS level 2 hybrid-L3. För att klara av att hantera all den nya tekniska utrustningen som kommer krävas på morgondagens godsvagnar kommer även en sk WOBU behövas. D.v.s. en databox där signaler från givare samlas och skickas vidare, dels längs tågets eget nät samt via olika former av radiosignaler där det är tillämpligt. Fokusområdet syftar till att demonstrera hur en hantering av vagnar (inkl enheter/lösa lastbärare) till och från en mindre terminal ska kunna hanteras helt automatiskt. Detta innebär att följande komponenter utvecklas: • Självkörande vagnar. Vagnar med motor finns redan inom persontrafiken. Här lägger vi till intelligens och kommunikation så att vagnen kan framföras en kortare sträcka med automatik. • Automatisk förflyttning vagn - lastkaj. Exempelvis med hjälp av utrustning på vagnen och en anpassad lastkaj kan lastbäraren förflyttas till kajen för senare hämtning av lastbil eller hantering direkt på plats. På annan plats hämtas så annan lastbärare - Vagnen åker självmant ut till närmaste bangård där vagnen hämtas upp av ett tåg. All styrning övervakas av en ledningscentral men är i princip helautomatisk. - Annan forskning som ligger i framkant avseende automation och som stöttar multimodalitet på terminal. Det intelligenta godsnätverket (Seamless operations) Det intelligenta godsnätverket fokuserar på viktiga aspekter för att öka effektiviteten i det immateriella informations-/data lagret av transporter. För att vinna tid och minska kostnader genom att säkerställa en sömlös miljö mellan olika aktörer och länder. Fokus för Trafikverket är utvecklingen av funktionalitet kopplat till IVG konceptet som kan möjliggöra ex. tillsyn av material som prediktivt underhåll, lastförskjutning, ETA, lastförsegling med mera samt möjliggöra informationsdelning. Två demonstrationer utvecklas i dagsläget: • En gate i vid Malmö (eller annan placering) med utvecklad funktionalitet kopplat till gränsöverskridande trafik. • En gate vid Hallsberg (eller annan rangerbangård) med utvecklad funktionalitet kopplat till terminalhantering som rangering som skadade vagnar, översyn av avgående godståg med flera. För Trafikverket innebär det utveckling och insatser i: • Intelligent video gate (IVG). Utvecklad funktionalitet för konceptet IVG för gränsöverskridande transporter samt terminaler. Gaten som inom S2R introducerats i Göteborg ska ansluta till intelligenta beslutsstöd för terminaler och kommunicera med trafikledningen i Trafikverket och järnvägsföretaget. Även vid gränspassager kan IVG vara till nytta och bland annat hjälpa till med att exempelvis kontrollera lastförskjutning och kommunicera med slutkund. • Trafikverkets detektorer ska utvecklas till att inte bara slå larm utan samla och ge vagnägaren information för att kunna övergå till ett mer tillståndsbaserat och prediktivt underhåll. Detektorerna kan även medverka i styrningen av trafiken genom att prioriteringsregler utvecklas utifrån tågets vagnstatus. • C-DAS. System finns redan (exempelvis CATO) men ska kopplas med järnvägsföretagets ledningssystem och trafikledningen i Trafikverket. Stort samarbete med FA1 är att vänta. • Federativa plattformar för data delning i multimodala kedjor ingår med stöd från FEDeRATED projektet/DTLF mm. • IVG, Intelligent Video Gate. IVG utvecklas vidare för att kunna medverka i terminalens/bangårdens arbete. Skadedetekteringen ska utvecklas liksom kopplingen till terminalens/bangårdens styrsystem. IVG ska även kunna medverka i en automatiserad startprocess och däri ex. automatiska bromsprovstester. I syfte att utveckla hur en intelligent gate kan möjliggöra en automatiserad startprocess för godståg • Arbeta med automation som ex. PRATO ihop med ÖBB i syfte att automatisera arbetet på bangården. Det som utvecklas inom Seamless operations ska i görligaste mån kunna anpassas för användning i hela Europa. Standardiseringsarbete är därmed av stort intresse inom detta fokusområde.
Item type: