National Transport Library Research Database

Effektiva broar (Effective Bridges)

  • Elfgren, Lennart
  • Luleå tekniska universitet, Universitet eller högskola, 202100-2841
Sponsors, duration, budget: Banverket ; 2009-10-01 -- 2011-12-01 ; 1500000 kronorRegistration number:
  • Banverket F 086503/AL50
  • Trafikverket 2010/92146
Subject(s): Abstract: Projektet bygger på och utvidgar det lyckosamma EU-projektet "Sustainable Bridges" (Hållbara broar) som genomfördes 2003-2007. I det projektet koncentrerades insatserna på teknisk utveckling medan kostnadsaspekter på drift- och underhållsfrågor inte behandlades. I det nya projektet kommer livslängdsfrågor att studeras (livscykelkostnader, nedbrytning, alternativa underhållsstrategier) för att ge möjligheter att optimera kostnader för brounderhåll, reparation och förstärkning samt för byten av befintliga broar. Metoderna kommer att stödjas av utveckling av 4D-simuleringsverktyg för reparation och förstärkning. Behov av mätningar kommer att studeras och rekommendationer kommer att ges för hur man kan ersätta dyra manuella inspektioner med automatiska mätningar. Om en lämplig bro ställs till förfogande kommer den att provas till brott för att bestämma dess verkliga bärighet och på så sätt kalibrera de beräkningsmodeller som finns. Projektet kommer att samordnas med ett planerat Europeiskt projekt "Effective Bridges" för vilket en ansökan inlämnades i maj 2008. I projektansökan deltar17 partners från 8 länder. Banverket, Skanska och LTU är de svenska deltagarna.Abstract: The project builds and expands upon the successful FP6 project “Sustainable Bridges” (2003-2007), which addressed the technical challenges relating to the condition and load carrying capacity of bridges, but did not address management and economic issues. Methods for life length cost calculations will be developed as well as procedures to optimise maintenance and repair/strengthening. The methods will be underpinned by development of 4D simulation tools for repair/strengthening. Monitoring needs will be reviewed and recommendations made to enable it to become a tool to complement/replace costly manual inspection procedures. Finally an existing bridge will be “tested to failure” to evaluate its real capacity and safety in order to enable a full scale check of the soundness of the methods developed.
Item type: