National Transport Library Research Database

Oförstörande provning av betongkonstruktioner med syntetiska sensorgrupper (Non-destructive testing of concrete structures using synthetic sensors)

  • Tofeldt, Oskar
  • Högskolan Väst, Universitet eller högskola, 202100-4052
Sponsors, duration, budget: 2020-07-01 -- 2025-06-30 Trafikverket Registration number:
  • Trafikverket 2020/27434
Subject(s): Abstract: En kritisk faktor i samhällets omställning mot minskad miljöpåverkan och hållbar utveckling är att optimera resursutnyttjandet av befintliga byggnadsverk inom transportsektorn. En nyckelkomponent i detta arbete är oförstörande provning (OFP), vilket innebär att konstruktioner kan undersökas utan att skadas. Det här projektet avser utveckla en ny metod för oförstörande provning av betongkonstruktioner baserat på mekanisk vågutbredning. Den nya metoden är inte begränsad till någon specifik arbetsfrekvens vilket gör den lämplig även för provning av tjocka (>0.5 m) och kraftigt armerade betongkonstruktioner, applikationer där det idag råder en brist på metoder för oförstörande provning. Inom ramen för projektet planeras ett internationellt samarbete kring experimentell provning och utvärdering av mätdata med en forskargrupp vid Bundesanstalt für Materialforschung und prüfung (BAM) i Tyskland, vilka tillhör de världsledande inom området. Av projektets externa finansiering (2 MSEK) söks tre fjärdedelar (1.5 MSEK) hos Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond (SBUF) och en fjärdedel (0.5 MSEK) hos Trafikverkets genom BBT. Projektets resultat förväntas bidra till flera betydande framsteg i utvecklingen av en ny metod för volymmässigt näst intill fullständig utvärdering av tjocka (>0.5 m) och kraftigt armerade betongkonstruktioner. Detta bedöms främja Trafikverkets arbete inom såväl tillståndsbedömning av befintliga betongkonstruktioner som vid kvalitetskontroll i samband med nyproduktion. Därigenom förväntas projektets resultat ha stor betydelse i arbetet för minskad miljöpåverkan och hållbar utveckling. Abstract: A critical factor in society's transition towards reduced environmental impact and sustainable development is to optimize the resource utilization of existing construction works in the transport sector. A key component of this work is non-destructive testing (OFP), which means that designs can be examined without being damaged. This project aims to develop a new method for non-destructive testing of concrete structures based on mechanical wave propagation. The new method is not limited to any specific operating frequency which makes it suitable even for testing thick (> 0.5 m) and strong reinforced concrete structures, applications where there is today a lack of methods for non-destructive testing. Within the framework of the project, an international collaboration is planned on experimental testing and evaluation of measurement data with a research group at the Bundesanstalt für Materialforschung und prüfung (BAM) in Germany, which are among the world leaders in the field. Three quarters (SEK 1.5 million) of the project's external financing (SEK 1.5 million) is sought from the Swedish Construction Industry Development Fund (SBUF) and a quarter (SEK 0.5 million) at the Swedish Transport Administration through BBT. The project's results are expected to contribute to several significant advances in the development of a new method for volume-based near-complete evaluation of thick (> 0.5 m) and heavily reinforced concrete structures. This is expected to promote the Swedish Transport Administration's work in both the permit assessment of existing concrete structures and in quality control in connection with new production. As a result, the project's results are expected to be large importance in the work for reduced environmental impact and sustainable development.
Item type: