Abstract: Modellen Klimatkalkyl används för att beräkna och följa upp klimatpåverkan och energianvändning från byggande, drift och underhåll av transportinfrastruktur, samt för att ställa klimatkrav i upphandling. Markarbeten har ofta stor betydelse för ett projekts totala klimatpåverkan och energianvändning. Kvaliteten i modellens resursschabloner har därför stor betydelse för resultaten.
Under senare tid har andra verktyg och modeller utvecklats, vilka skulle kunna integreras med, eller användas tillsammans med, Klimatkalkyl för att ge bättre uppskattningar av schaktvolymer och transportavstånd. Ett exempel är verktyget Geokalkyl, där GIS används för att ta hänsyn till geotekniska förutsättningar i tidig planering av infrastrukturprojekt. Syftet med detta projekt är att ta fram underlag för att förbättra Klimatkalkylmodellen med avseende resursschabloner för uppskattning av energiåtgång och klimatutsläpp från masshantering i tidiga skeden av planering. Det ger bättre grund för att formulera utgångsläge vid klimatkravsställande, vilket ökar möjligheten att mäta faktiska utsläppsreduceringar och minskar risken att bonus betalas ut på felaktiga grunder. Det leder också till ökad precision för klimatresultaten i de samlade effektbedömningarna samt förbättrade underlag till miljöbedömning av nationell plan för transportsystemet.Abstract: The model Klilmatkalkyl is used to calculate and monitor climate impact and energy use from construction, operation and maintenance of transport infrastructure, and to set climate requirements in procurement. Earthwork is often of great importance for a project's total climate impact and energy use. The quality of the model's resource templates is therefore of great importance for the results.
Recently, other tools and models have been developed which could be integrated with, or used in conjunction with, Klimatkalkyl to provide better estimates of excavation volumes and transport distances. An example is the tool Geoalkyl, where GIS is used to take into account geotechnical conditions in early planning of infrastructure projects. The purpose of this project is to produce a basis for improving Klimatkalkyl with regard to resource templates for estimating energy consumption and climate emissions from earthwork in early stages of planning. This provides a better basis for formulating the reference level when setting climate requirements, which increases the possibility of measuring actual emission reductions and reduces the risk that bonuses are paid out on incorrect grounds. This also leads to increased precision for the climate results in the overall impact assessments and basis for the environmental assessment of the national plan for the transport system.