National Transport Library Research Database

Vatten i väg - med Georadar (Water in road structures - estimated with Ground Penetrating Radar surveys)

  • Nordin, Lina
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: 2020-10-10 -- 2022-09-30 Trafikverket Registration number:
  • Trafikverket 2020/69266
Subject(s): Online resources: Abstract: Vatten är ofta orsak till skador som uppkommer i och på vägar i samband med trafikbelastning. Det är dock svårt att veta exakt var det finns vatten i vägen. Projektets mål är en metod som registrerar fukt i vägen med hjälp av georadar kopplad till ett rörligt fordon. Denna mobila, icke-förstörande övervakningsmetod ska användas i områden som enligt hydrometeorologiska undersökningar utgör riskområden. Där ska den visa om det finns en högre vatten-/fuktkvot i vägkroppen på en viss sträckning, vilket kan indikera behov av hastighetsnedsättning eller vikt- och lastrestriktioner för tung trafik. Särskilda underhållsåtgärder så som trumbyte, djupdränering eller liknande kan då sättas in för att förlänga vägens livslängd. Metoden blir en vidareutvecklad och validerad version av den mobila georadar som togs fram och testades tillsammans med Trafikverket i en förstudie 2017 (Förstudie – Georadar som metod för uppskattning av vattenhalt i vägkropp). Delmoment i projektet är: 1. Analys och bearbetning av radardata från förstudien (lämpligt antal antenner samt avstånd emellan dem). Litteraturstudier. 2. Nytt montage och nya fältmätningar i modellskala på VTI. Fältmätningar i fullskala på väg 126 vid Torpsbruk där djupdräneringen kan sättas igen, för att se hur väl metoden kan registrera skillnader i vatten/fukt i vägen. I arbetet ingår utveckling av optimal utrustning, lämpliga antennfrekvenser, lämpligt fordonsmontage, positionering av data, anpassning till olika insamlingshastigheter osv. 3. Analys och redovisning av metodik samt resultat. Här samlas även gamla mätdata för vägytan (spårbildning etc.) och kopplas ihop med jordartskartor, topografi, geografi, väder- och nederbördsdata för området. Dessa används vid analys av fältmätningarna för att visa hur en generell metod för mobil mätning med georadar kan kopplas till riskområden. 4. Kort guide som utgör underlag för en TRV metodbeskrivning. Diskussionsmöten med olika intressenter på Trafikverket planeras in i samarbete med Trafikverkets kontaktperson. Slutrapporten och den korta guiden publiceras som en VTI-rapport samt presenteras på Transportforum m.m.Abstract: The presence of excess water, in connection with heavy traffic load, is often the reason for rutting and road failures. However, it is difficult to point out exactly where to find excessive road moisture. The project goal is a method for estimating water content in the road pavement, by means of ground penetrating radar (GPR) connected to a moving vehicle. This mobile, non-destructing survey method is to be used in areas with hydro meteorological risks. By registering increased water content along a road section, the method can indicate the need for speed or load restrictions for heavy vehicles. Then, various maintenance measures, such as deep drainage or exchange of road drainage culverts, can be taken to prolong the life of the road. The method will be a further developed version of the method initiated and tested in 2017, in a feasibility study for the Swedish Transport Administration (Preliminary study – GPR as a method for estimating water content in the road pavement). Project activities are: 1. Analysis and processing of previous measurement data, to be able to set up an appropriate configuration in the field, with respect to the number of antennas and the distance between them. Literature studies. 2. Tests of the new configuration in a half-scale pavement at VTI in Linköping. Full-scale tests in a local road, where the deep drainage can be closed, to measure how well differences in road moisture are recorded. 3. Analyses of the results. Comparison with weather and precipitation data, soil maps and topography for the area, to show how a general method for mobile measurements with GPR can be connected to risk areas. 4. A short guide to the method, basis for a TRV manual. Results will be discussed with various stakeholders at the Swedish Transport Administration. The final project report and the guide will be published in the VTI report series and presented at conferences, such as Transportforum.
Item type: