National Transport Library Research Database

Riskbedömning - Blockutfall från naturliga bergslänter (Risk assessment - Natural mountain slopes)

  • Berglund, Johan
  • Statens geotekniska institut (SGI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0712
Sponsors, duration, budget: 2022-03-25 -- 2024-12-30 Registration number:
  • Trafikverket 2022/60575
Subject(s): Abstract: Det finns flera exempel längs Trafikverkets anläggningar där ras och stenblock kommer från bergslänter utanför väg-, respektive järnvägsområde. Detta är pågående risker där olika typer av åtgärder krävs, med återkommande underhållsinsatser och driftstillestånd som följd. Läget för dessa naturliga slänter är sådant att de inte ingår i löpande underhåll, varför åtgärdsinsatser ofta är en följd av akuta händelser. I aktuellt projekt tas en systematisk metodik fram för att sålla bort ”riskfria” slänter, samt en förfinad metodik för riskbedömning av de slänter som utgör problem. I genomförda pilotstudier har SGI i samarbete med bland annat Trafikverket påbörjat utvecklingen av sådan metodik. Metodiken ska ge planeringsstöd avseende bedömning av risknivåer, underlag för åtgärdsbehov och prioriteringar. Utvecklingen sker med stöd av internationell forskning och programvaror inom området. Projektet syftar till att utveckla och förfina metodiken. Vi har med anledning av detta inlett samverkan med Lantmäteriet, akademier, kommuner och Trafikverket, för att samla kompetens och ansvarsberörda inom området. Ras i berg kan ha stor påverkan på Trafikverkets olika anläggningar, men är också något som berör byggnader och infrastruktur i övriga samhället. Det utkast till metodik som nu finns framme ska med fortsatt utveckling skapa en validerad praxis. Vidareutvecklingen av metodiken inom ramen för projektet innefattar: 1. Optimering av markmodeller med hjälp av drönarteknik (LIDAR och fotogrammetri) 2. Utvärdering och vidareutveckling av aktuell programvara för simulering av bergutfall 3. Utvärdering av skyddseffekt från vegetation och topografiska hinder Slutmålet för metodiken är att: a) i en halvautomatiskt identifiering av slänter som teoretiskt kan utgöra källa för bergras, vilket kan leda till risk eller störning i anläggningen. Här sker även bortsållning av slänter som kan anses problemfria. En rikstäckande karttjänst avses tas fram som pekar ut potentiella riskslänter. b) vid lokal riskbedömning utarbeta en metodik för att uppskatta teoretiskt tänkbara utfallsområden nedanför dessa slänter. Det kan röra sig både om befintliga anläggningar i drift, eller underlag för planering av nya anläggningar. c) simulera utfall för att bedöma vilken sträcka längs befintlig anläggning som behöver skyddas från ras. d) skapa verktyg för att utvärdera effekten av olika typer av naturliga skydd, såsom vegetation, dike, vall, eller liknande. Projektet ska leverera en användbar metodik som inkluderar verktyg för att systematiskt hantera riskbedömning av bergslänter med potentiell blockutfalls-problematik, med hänsyn till lokala förhållanden runt anläggning. Verktygen bedöms bli nyttoskapande och ge värde i form av detaljerade underlag för riskreducerande åtgärdsplanering i investerings- och underhållsprojekt. Abstract: The project will develop a useful methodology that includes tools for systematically managing risk assessment of rock slopes with potential block outcome problems, taking into account local conditions. The tools are expected to provide detailed data for risk-reducing action planning in investment and maintenance projects.
Item type: