National Transport Library Research Database

Klimatförändringens påverkan på säkerhet och prestanda för befintlig och framtida infrastruktur - sista delen (Climate change impact on safety and performance of existing and future infrastructure – final part)

Sponsors, duration, budget: 2020-11-01 -- 2022-11-30 Trafikverket Registration number:
  • Trafikverket 2020/68127
Subject(s): Online resources: Abstract: Uppmärksamheten kring hotet om klimatförändringar för vår byggda miljö, och inte minst våra broar, har ökat under de senaste decennierna. Att redogöra för olika sätt som potentiella klimatförändringsscenarier kan påverka våra broar är avgörande för att fastställa lämpliga strategier för anpassning och riskhantering. Att uppnå detta mål kommer att bidra till att säkerställa säkerheten och prestanda för befintliga, såväl som framtida, strukturer samtidigt som den infrastruktur som dessa strukturer stöder förbättras. Det föreslagna projektet avser slutförandet av de sista delarna av doktorandprojektet "Klimatförändringens påverkan på säkerhet och prestanda för befintlig och framtida infrastruktur", som inleddes i november 2017 och bör slutföras till våren 2022. Det övergripande syftet med det ursprungliga projektet var att förbättra behandlingen av klimatförändringsrelaterade risker för befintliga och framtida broar. Detta förslag kommer att fokusera på en djupgående bedömning av ett utvalt kritiskt riskscenario (t.ex. skur av brofundament) och tillämpningen av forskningsresultaten på verkliga fallstudier. Forskningen i det pågående projektet har fokuserat på identifiering och prioritering av risker, tillsammans med åtgärder för anpassning samt nya designstrategier för att överväga klimatförändringar. Projektet har hittills resulterat i sju publikationer - 1 rapport, 3 tidskriftshandlingar och 3 konferenshandlingar - med ytterligare en tidskrift under förberedelse. Projektet kommer att genomföras av forskare/utövare från LTH, RISE och SMHI.Abstract: Recent decades have seen an increased attention towards the threat of climate change to our built environment and not least our bridges. Accounting for the different ways in which potential climate change scenarios can affect our bridges is paramount in determining appropriate adaptation and risk management strategies. Accomplishing this aim will help safeguard the safety and performance of the existing as well as future structures while improving the resilience of the infrastructure these structures support. The proposed project concerns completion of the last parts of the PhD project ‘Climate change impact on safety and performance of existing and future infrastructure’ which was initiated in November 2017 and should be completed by spring 2022. The overall aim of the original project was to improve the treatment of climate change related risks for existing and future bridges. This proposal will focus on the in-depth assessment of a selected critical risk scenario (e.g. scour of bridge foundations) and the application of the research results on real case studies. Research in the ongoing project has focused on risk identification and prioritization, along with measures for adaptation as well as new design strategies for considering climate change. The project has, so far, resulted in seven publications – 1 report, 3 journal papers, and 3 conference papers – with an additional journal paper in preparation. The project will be executed by researchers/practitioners from LTH, RISE, and SMHI.
Item type: