Abstract: SVART IRIS står för Simuleringsbaserad VärderingsAnsats och Rekommendationer Teknikval för IRIS-programmet (Icke-Raka Inflygningar Stockholm). På engelska skulle en sammanfattning av projektet vara ”A bang for the buck high system level analysis methodology utilizing targeted fidelity simulation to identify resource effective actions supporting the increased use of curved RNP AR approaches to Arlanda airport”. Syftet med projektet är att ta fram en metod för att, genom fallstudier, jämföra effekterna av flera av de åtgärder som IRIS-programmet studerat och utvecklat sedan 2016. Kurvade RNP AR-inflygningar har visat sig ge möjlighet till minskad bränsleförbrukning, effektivisering av flygtrafikledningen och möjlighet att undvika bullerkänsliga områden. Detta är eftersträvansvärt såväl för Arlanda som andra svenska flygplatser. Ingen enskild åtgärd löser hela frågan kring ökat användande av kurvade RNP AR-inflygningar. Det är snarare ett pussel av åtgärder, det s.k. IRIS-pusslet, som innebär förändringar i tekniska stödsystem, regelverk, luftrums- och procedurutformning samt utveckling av flygledares och piloters arbetsmetodik som behöver komma till stånd. Flera av åtgärderna innebär omfattande kostnader och vid ett framtida skarpt genomförande därför behöver underbyggas och motiveras genom effektvärderingar och effektjämförelser i tidiga faser av utvecklingen. Metoden skapar förutsättningar för att på ett mycket kostnadseffektivt sätt jämföra olika alternativa åtgärder för ökad effektivitet och användbarhet i tidiga stadier av ett utvecklingsarbete. I denna fallstudie kopplad till IRIS-programmet görs detta genom att sätta olika RNP AR-åtgärder i sin kontext långt innan systemet blir skarpt implementerat, men metoden bedöms användbar även för SESAR-relaterade frågeställningar. Den analytiska metoden som SVART IRIS IRIS-projektet avser ta fram utvecklas genom ett antal fallstudier av de mest lämpliga och lovande åtgärderna, i syfte att identifiera resurseffektiva åtgärder till förmån för ökad frekvens av kurvade inflygningar till Stockholm Arlanda Airport.Abstract: BLACK IRIS stands for Simulation-Based Valuation Approach and Recommendations Technology Choice for the IRIS program (Non-Straight Approaches Stockholm). In English, a summary of the project would be "A bang for the buck high system level analysis methodology utilizing targeted fidelity simulation to identify resource effective actions supporting the increased use of curved RNP AR approaches to Arlanda airport". The purpose of the project is to develop a method for, through case studies, comparing the effects of several of the measures that the IRIS program has studied and developed since 2016. Curved RNP AR approaches have been shown to provide opportunities for reduced fuel consumption, streamlining of air traffic control and the ability to avoid noise-sensitive areas. This is desirable for both Arlanda and other Swedish airports. No single measure solves the whole issue of increased use of curved RNP AR approaches. It is rather a puzzle of actions, the so-called The IRIS puzzle, which involves changes in technical support systems, regulations, airspace and procedure design as well as the development of air traffic controllers 'and pilots' working methods that need to be implemented. Several of the measures involve extensive costs and in the event of future sharp implementation therefore need to be substantiated and justified through impact assessments and impact comparisons in the early stages of development. The method creates the conditions for comparing various alternative measures for increased efficiency and usability in the early stages of a development work in a very cost-effective way. In this case study linked to the IRIS program, this is done by putting various RNP AR measures in their context long before the system is sharply implemented, but the method is also considered useful for SESAR-related issues. The analytical method that the BLACK IRIS IRIS project intends to develop is developed through a number of case studies of the most appropriate and promising measures, in order to identify resource-efficient measures in favor of increased frequency of curved approaches to Stockholm Arlanda Airport.