National Transport Library Research Database

CTR - SMART3 - Simulation and Modeling of Automated Road Transport – del 3 (CTR - SMART3 - Simulation and Modeling of Automated Road Transport – part 3)

  • Olstam, Johan
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2022-01-20 -- 2024-09-30 Registration number:
  • Trafikverket 2022/8287
Subject(s): Abstract: Det finns ett stort intresse för automatisering inom vägtrafiksystemet. Såväl fordonsindustri, väghållare och andra myndigheter har stora förväntningar kring hur automatisering kan bidra till att göra trafiksystemet säkrare, effektivare samt mer miljövänligt. Teknikutvecklingen går fort, men det finns begränsade kunskaper om effekter på trafiksystemet och om nuvarande infrastruktur är redo för introduktion av självkörande fordon eller vilka åtgärder som väghållare och myndigheter bör vidta för att säkerställa att förväntningar och mål uppnås. Trafiksimulering är en proaktiv ansats för att besvara sådana frågeställningar samt för att undersöka hur effekterna varierar för olika mixar av självkörande fordon med olika nivåer av uppkoppling. Nuvarande simuleringsmodeller behöver dock vidareutvecklas för att möjliggöra detta. Det övergripande syftet är därför att vidareutveckla dagens trafikmodeller för att möjliggöra analys av framtidens automatiserade trafiksystem. Projektet består av två doktorandprojekt, det ena med inriktning mot mikrosimulering och interaktion mellan manuellt körda och självkörande fordon och det andra mot systemeffekter med mesosimulering inklusive färdmedels- och ruttval och alternativa trafikeringsformer i framtida trafiknätAbstract: There is a large interest for automation of the road traffic system. Both vehicle industry, road administrators and other authorities have high expectations on automatization and hope that it can contribute to make the traffic system safer, more efficient and environmental friendly. The technological development runs at a high pace, but there is limited knowledge of which effects automatization might have on the traffic system and which measures road authorities should apply to ensure that the expectations are met. Traffic simulation is a powerful and common tool to study the effects on the traffic system resulting from changes in infrastructure and traffic control or introduction of advanced driver support systems. However, to enable analysis of traffic system effects of automated vehicles, todays traffic simulation models need to be enhanced and extended. The aim of the project is to enhance and further develop todays state-of-the-art traffic models in order to enable analysis of future traffic systems. The project consists of two PhD projects, one focusing on microscopic traffic simulation and the behaviour of and interaction between conventional and automated vehicles, and one focusing on mesoscopic simulation and fleets of automated vehicles.
Item type: