Abstract: Vid projektering av spårtunnlar idag ska utrymning normalt kunna ske till säker plats. Enligt TSD är säker plats "ett utrymme som ger tillfälligt skydd mot livshotande faror, inne i eller utanför tunneln, där passagerare och personal kan söka skydd efter utrymning från ett tåg." Ett vanligt utförande är att den säkra platsen utgörs av en servicetunnel som löper parallellt med spårtunneln. De brandtekniska kraven på denna servicetunnel/säkra plats varierar dock mellan olika projekt.
Det övergripande syftet med detta projekt är med grund i ovanstående problemställning att:
1. Definiera kvantitativa kravnivåer för brand- och brandgaspåverkan i den säkra platsen.
2. Inventera möjliga skyddssystem, t.ex. trycksättning eller luftflöden i servicetunneln, samt utvärdera hur effektiva dessa är på att uppnå de kravnivåer som definierats ovan.
Målet är att genom detta kunna ge vägledning kring kostnadseffektiva skyddssystem i spårtunnlar.
Abstract: When designing track tunnels today, it must normally be possible to evacuate to a safe place. According to the TSD, a safe place is "a space that provides temporary protection against life-threatening hazards, inside or outside the tunnel, where passengers and staff can seek protection after evacuation from a train." A common design is that the safe place consists of a service tunnel that runs parallel to the track tunnel. However, the fire technical requirements for this service tunnel / safe location vary between different projects.
The overall purpose of this project is based on the above statement to:
1. Define quantitative requirement levels for fire and fire gas impact in the safe location.
2. Inventory of possible protection systems, e.g. pressurization or air flows in the service tunnel, and evaluate how effective these are at achieving the requirement levels defined above.
The goal is to be able to provide guidance on cost-effective protection systems in tunnels.