Abstract: Kapacitetsproblem på dubbelspåriga järnvägar beror ofta på att tåg med olika hastighet och uppehållsmönster blandas. Godstrafiken på dagtid ökar samtidigt som snabbare persontåg efterfrågas, liksom fler regional- och intercitytåg. Då trängsel uppstår minskar punktligheten. Ett sätt att öka kapaciteten och/eller punktligheten är att tidtabellslägga tågen i grupper, så att tåg med samma medelhastighet går direkt efter varandra. Den fråga som ska besvaras är om sådana kanaliserade tåglägen kan innebära att kapacitet frigörs och om det ger högre eller lägre störningskänslighet. Med hjälp av simulering analyseras olika infrastrukturer och tidtabellsvarianter.
Tidigare forskning har visat vilken effekt partiella dubbelspår respektive förkortade stationsavstånd har för restider och förseningsfortplantning, och denna ansökan avser liknande problem på dubbelspår. I detta projekt ingår även att analysera vilken samhällsekonomisk lönsamhet dessa åtgärder har. Syftet är att ställa nyttan av kortare restider och högre punktlighet mot kostnaden för åtgärderna för tt få fram användbara resultat för planeringen av infrastrukturen.