National Transport Library Research Database

Fler elanslutna fartyg vid kaj (KAJ-EL) – Åtgärder för att stärka drivkrafter hos rederier och hamnar (More electricity-connected vessels at berth (KAJ-EL) - Measures to strengthen the driving forces of shipping companies and ports)

  • Santén, Vendela
  • SSPA Sweden AB, Svenskt företag eller organisation, 556224-1918
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2020-01-01 -- 2022-02-28 Registration number:
  • Trafikverket 2019/120130
Subject(s): Online resources: Abstract: Användningen av förnybar energi inom sjötransportsektorn kan ökas genom elektrifiering av fartyg då de ligger vid kaj. Därigenom kan miljöpåverkan från fartygen i hamnområdet minskas markant, både globalt och i den lokala hamnomgivningen. Utvecklingen mot en ökad elektrifieringsgrad i hamnarna går långsamt och i dagsläget ansluter sig alltför få fartyg till land-el då de ligger vid svenska kajer. Elanslutning av fartyg vid kaj är en angelägen fråga för rederier och hamnar i omställningen till fossilfri sjöfart. Syftet med föreslaget projekt är att stärka drivkrafterna hos rederier och hamnar att el-ansluta fler fartyg vid kaj, genom att identifiera åtgärder som innefattar beslutsstöd och förutsättningar för realisering av nya affärsupplägg. Arbetet inkluderar bl.a. ett stort antal intervjuer, fyra workshops, jämförande analyser och en omvärldsanalys samt utveckling av beslutsstöd och principer för affärsupplägg. Resultaten kommer att spridas i flera kanaler. Projektgruppen består av forskare och experter inom sjöfart, transporter och ekonomi från SSPA och Göteborgs Universitet, samt branschorganisationerna Svensk sjöfart och Sveriges hamnar. Utöver dessa partner är branschen och myndigheter involverad via en referensgrupp bestående av rederier, hamnar, energibolag, samt Trafikverket. Det föreslagna forskningsprojektet tar sin utgångspunkt i branschens behov, och involverar dess nyckelaktörer för att utforska problem med både teoretisk och praktisk relevans. Projektet bygger vidare på internationell forskning i ämnet. Resultaten kommer därmed att både kunna göra bidrag till forskningen och samtidigt ha stor potential för direkt nyttiggörande inom branschen. Abstract: The use of renewable energy in the sea transport sector can be increased by the use of shore side electricity by vessels in ports (also known as cold-ironing). By using shore side electricity environmental impact from the vessels at berth can be reduced both in the local port area and globally. However, the degree of electrification in ports is developing slowly and at present few vessels make use of shore side electricity in Swedish ports. Use of shore side electricity by vessels in port is an important topic for shipping companies and ports. The purpose of this project is to strengthen the driving forces at shipping companies and ports to use shore side electricity in Swedish ports to a larger extent, by identifying actions that includes decision support and conditions to realize new business concepts. The work includes, for example, a large number of interviews, four workshops, comparative and external analyzes, as well as development of decision support and principles for business concepts. The results will be disseminated in various channels. The project group includes researchers and experts in shipping, transports, business and economics from SSPA and the University of Gothenburg, and industry associations Svensk Sjöfart (Swedish Shipowner’s Association) and Sveriges Hamnar (Ports of Sweden). In addition, industry and authorities are involved in a reference group with representatives from shipping companies, ports, energy companies and Swedish Transport Administration. The proposed project takes it starting point in industry needs and involves key actors to explore the problem of both theoretical and practical relevance. The project builds upon international research on shore side electricity. The results will therefore contribute both to research and also have a large potential for immediate use in industry.
Item type: