VTI National Transport Research Database

Potential och förutsättningar för svensk sjöfarts omställning till fossilfri framdrift (Potential and conditions for Swedish shipping's conversion to fossil-free progress)

  • Viert, Inge
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2020-06-15 -- 2023-05-30 Registration number:
  • Trafikverket 2020/25984
Subject(s): Online resources: Abstract: Sverige har uppsatta mål om att minska utsläppen av växthusgaser från inrikes transporter med 70 % till 2030 jämfört med nivån 2010 samt att åstadkomma nettonollutsläpp över alla sektorer till 2045. För inrikes sjöfart (som ingår i bägge dessa mål) visar den senaste statistiken att utsläppen av växthusgaser stadigt har ökat sedan 2010, totalt med cirka 9 %. Detta är delvis ny information då statistiken enligt tidigare beräkningsmetodik visade att utsläppen hade minskat över tid, men med ny bättre metodik för att bestämma utsläppen är den ökande trenden tydlig. Även för utsläpp av växthusgaser från utrikes sjöfart finns en tydligt ökande trend. Behovet av att åstadkomma kraftiga utsläppsminskningar av växthusgaser inom sjöfarten är således stor. Även luftföroreningar från sjöfarten behöver begränsas. Att byta energikälla för framdriften har mycket stor potential att kraftigt minska (eller helt eliminera) utsläppen till luft från ett fartyg. Detta projekt syftar till att förbättra kunskapen om förutsättningarna för olika fartygskategorier att implementera olika framdriftstekniker och bränslen i olika tidsperspektiv; idag, till 2030 respektive till 2045. De inkluderade teknikerna är; i) framdrift med el (helt eller stegvis genom hybridisering), ii) biobränslen iii) bränsleceller med vätgas eller andra nya bränslen såsom ammoniak eller elektrobränslen. I projektet analyseras dels vilka tekniker som är möjliga för olika fartygskategorier med olika typer av egenskaper, och dels vilken potential det finns att införa de olika teknikerna i populationen av fartyg inom inrikes sjöfart och i utrikes linjesjöfart som ankommer eller avgår från Sverige. Denna analys resulterar i scenarier för vilken mix av framdriftstekniker och bränslen som skulle kunna användas inom dessa segment av sjöfarten. Dessa scenarier kommer att användas i kombination med scenarier om sjöfartens framtida energibehov för att beräkna hur mycket utsläppen av växthusgaser (koldioxid, CO2 och metan, CH4) och luftföroreningar (svaveloxider, SOX, kväveoxider NOX, och partiklar, PM) därmed skulle kunna reduceras. I projektet ingår också att göra kostnadssammanställningar för införandet av de alternativa teknikerna och bränslena, samt att göra en analys av vilka styrmedel och åtgärder som kostnadseffektivt kan påskynda omställningen av sjöfarten i dessa segment mot en fossilfri framdrift. Projektet kommer att vara till hjälp både för offentliga och privata aktörer som bedriver och som upphandlar sjöfart eftersom kunskapen om vilka tekniker som är möjliga för vilken typ av sjöfart i vilket tidsperspektiv blir tydlig. Resultaten kommer också att vara till hjälp för beslutsfattare som vill införa styrmedel för att främja och påskynda omställningen till fossilfri sjöfart. Abstract: Sweden has set goals to reduce the emissions of greenhouse gases from domestic transports by 70 % till 2030 (compared to the level in 2010) and to achieve net zero greenhouse gas emissions for all sectors by 2045. For domestic shipping (which is included in both these goals) the latest statistics show that the emissions of greenhouse gases have steadily increased since 2010 (by in total ~9 %). This is partly new information since the statistics based on the previous calculation method showed that emissions had decreased over time but using a new and better methodology for determining the emissions, the increasing trend is clear. Also, for international shipping there is an increasing trend for the greenhouse gas emissions. Hence, there is a strong need for significant reductions of greenhouse gas emissions from the shipping sector. Other emissions to air from this sector also need to be reduced. TMALL 0283 Projektspecifikation v 3.0 Changing energy source for propulsion has a very high potential to significantly reduce (or even eliminate) emissions to air from a ship. The aim of this project is to improve the knowledge about the potential for different ship categories to implement different fuels or technologies for propulsion within different time frames; today, by 2030 and by 2045. The included technologies are: i) propulsion by electricity (either entirely by electricity or stepwise by hybridization), ii) biofuels and iii) fuel cells using hydrogen or other new fuels including ammonia or electrofuels. The project will analyse which technologies that are feasible for which ship categories with specific characteristics in the different time perspectives. An analysis of the potential to implement the different technologies in the population of ships in domestic shipping and in international liner shipping either departing or arriving Swedish ports will also be done. The analysis will result in scenarios for the future mix of fuels and propulsion technologies within these segments. These scenarios will be used in combination with scenarios of shipping’s future energy demand to calculate how much the emissions of greenhouse gases (CO2 and CH4) and air pollutants (SOX, NOX and PM) can be reduced. Within the project cost assessments for the implementation of the alternative propulsion technologies and fuels will be performed along with an analysis of which policies and measures that most effectively can promote and speed up the implementation of fossil free propulsion in the shipping sector. The results of the project will be helpful for private and public actors performing or handling procurement of shipping since the knowledge of which technologies for fossil free propulsion that are feasible for which segments and in which timeframes will be enhanced. The results will also be supportive for policymakers that want to introduce policies and measures to accelerate the conversion to fossil free shipping.
Item type: