VTI National Transport Research Database

Luftkvalitet i framtida mer eller mindre slutna järnvägs- och tunnelbanestationer, del 2 (Airquality in future more or less closed railway- and subwaystations, part 2)

  • Malmqvist, Ebba
  • Lunds universitet, Universitet eller högskola, 202100-3211
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2019-10-31 -- 2020-12-30 Registration number:
  • Trafikverket 2019/123237
Subject(s): Online resources: Abstract: Mätningar har visat att halterna på överdäckade järnvägsstationer samt stationer under jord är väsentligt högre än på öppna vädrade stationer. Trafikverket har inga rutiner för att utföra, och inga rikt- eller gränsvärden för att analysera mätningar av luftföroreningar och dess hälsokonsekvenser i slutna stationsmiljöer. Syftet med projektet Luftkvalitén i framtida överdäckade eller underjordiska järnvägs- och tunnelbanestationer är att få tillstånd rutiner för att säkerställa hantering av luftkvalitén i framtida slutna järnvägs- och tunnelbanestationer med avseende på hälsoeffekter. Projektet är uppdelat i två delar; dels en uppdatering av en tidigare utförd kunskapssammanställning inom området från år 2013, dels en identifiering av vad som ytterligare behöver studeras eller utföras för att nå syftet, baserat på denna sammanställning Projektet har utfört en första del i form av en kunskapsuppdatering av Bengt Järvholms litteratursammanställning från år 2013 , vilken även tar resultaten från projektet avseende metodik för rikt-/gränsvärden i vägtunnlar i beaktande , . Projektets andra del som denna projektspecifikation avser, består av en sammanställning av vetenskaplig kunskap baserat på resultatet från del 1 i projektet, samordning av ansvariga myndigheters rutiner, arbete och erfarenhet i sammanhanget, samt en slutgiltig rapportering. Den slutgiltiga muntliga och skriftliga rapporteringen inkluderar beslut om nationella riktvärden, alternativt metodik för att upprätta riktvärden för respektive stationsmiljö, rutiner för utformning av kontrollprogram samt ett förslag på upplägg av åtgärdsplaner anpassade till stationssituation. Rapporten ska också innehålla en presentation av vilka fortsatta vetenskapliga studier som måste utföras för att uppdatera och förbättra riktvärden och rutiner samt ett förslag på hur en samhällsekonomisk analys kan se ut för att bedöma kostnader för kontrollprogram och åtgärder mot den hälsonytta som kostnaderna utgör. Resultaten från projektet förväntas utgöra grund för planerade satsningar på utveckling av rutiner och åtgärder för att minska luftföroreningshalterna i slutna stationsmiljöer, och därmed minska risken för ohälsa till följd av hög eller långvarig exponering för resenärer och personal med spårbundet arbete. De slutgiltiga rutiner som projektet ska resultera i ska innebära en policypraxis och måste därför vara väl förankrade hos alla parter som bär mer eller mindre ansvar för hur stationer ska utformas och säkerställas med avseende på luftkvalitet och människors hälsa. Abstract: The purpose is to obtain permits to ensure air quality in future more or less closed rail and subway stations with regard to health effects. The project will include a knowledge update of Bengt Järvholm's literary summary from 2013 (Järvholm B. et al. (2013). Health effects of air pollution in station environments to railway tunnels. Institute of Clinical Health and Medicine, Umeå University) which also takes the results of the project regarding methodology for target values in road tunnels in consideration. If necessary, supplementary toxic and / or epidemiological studies will fill any knowledge gaps that appear in Part 1 with regard to the purpose above.
Item type: