National Transport Library Research Database

CIDER (CIDER - CorrelatIon- and physics based preDiction of noisE scenaRios)

  • Grönstedt, Tomas
  • Chalmers tekniska högskola AB, Universitet eller högskola, 556479-5598
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2019-09-02 -- 2024-10-30 Registration number:
  • Trafikverket 2019/95826
Subject(s): Online resources: Abstract: CIDER bygger på det framgångsrika utvecklade SAFT1-verktyget, som tillåter fysik baserade förutsägelser om buller med hjälp av banesimuleringar, framdrivning och flygkällmodellbrusmodellering (semi-empirisk) och propagering. Fysikbaserade verktyg gör det möjligt att utvärdera ett stort antal parametrar, till exempel olika flygplanskonfigurationer, profiler och hastigheter, designdetaljer för nya motorer och ger möjligheter utöver dagens integrerade metoder som ECAC doc.29. Dessutom gör SAFT-verktyget redan möjlighet att utvärdera beroenden beroende på CO2-och NOx-utsläpp som en funktion av reducerade brusbanor. CIDER kommer att utvidga modelleringen till att också möjliggöra böjda (4D) flygningar. CIDER kommer att inkludera uppskattningsbaserade backpropagationsmetoder för bullerkälla förutsägelse som bygger på senaste forskningsframsteg. Den minskade komplexiteten hos dessa metoder låter utveckla en större uppsättning flygplan / motorkombinationer vid en mindre ansträngning, vilket fortfarande gör att många forskningsfrågor kan tas upp. Dessutom kommer CIDER att integrera nya och beräkningseffektiva hierarkiska meshingtekniker som gör det möjligt att beräkna scenarier för representativ lufttrafik fördelad över längre tidsperioder med både fysikbaserad och korrelationsbaserad teknik. Projektet kommer att definiera och genomföra fallstudier i samarbete med flygbolag, operatörer och akademi, med inriktning på minskat buller och CO2 / NOx-beroenden genom ny flygplansteknik, nya flygvägar och elektrifiering. Scenaristudierna kommer att utvecklas med hjälp av en nedval ur en längre lista över möjliga scenarier som involverar styrkommittén. Verifiering kommer att utföras med hjälp av FDR-data från Novair samt från CSA-centerprojektet ULLA. Genom ett befintligt mjukvaruavtal med Airbus har Chalmers dessutom tillgång till brusplugin för det kommersiella verktygets Performance Engineers Program (PEP), vilket möjliggör en mycket realistisk verifiering. Abstract: CIDER will build on the successfully developed SAFT1 tool, which allows physics based predictions of noise using trajectory simulations, propulsion and airframe noise source modelling (semi-empiric) and propagation. Physics based tools allow a large number of parameters to be assessed such as the different aircraft configurations, profiles and speeds, design detail of new engines and provide possibilities beyond today’s integrated methods such as ECAC doc.29. In addition, the SAFT tool already enables assessing interdependencies such as CO2 and NOx emissions as a function of reduced noise trajectories. CIDER will extend the modelling to also allow for curved (4D) flights. CIDER will incorporate estimation based backpropagation methods for noise source prediction that build on recent research progress. The reduced complexity of these methodsallows developing a larger set of aircraft/engine combinations at a smaller effort, still allowing many research questions to be addressed. In addition, CIDER will integrate new and computationally efficient hierarchical meshing techniques that allow computing scenarios of representative air traffic distributed over longer time periods, using both physics based and correlation based techniques. The project will define and perform case studies in collaboration with airlines, operators and academia, targeting reduced noise and CO2/NOx interdependencies through new Aircraft technology, new flight paths and electrification. The scenario studies will be developed using a down-selection process from a longer list of possible scenarios involving the steering committee. Verification will be conducted using FDR data from Novair as well as from the CSA center project ULLA. In addition, through an existing software agreement with Airbus, Chalmers has access to the noise plugin of the commercial tool Performance Engineers Program (PEP) which allows for a very realistic verification.
Item type: