National Transport Library Research Database

ITAKA - Interaktioner mellan trafikslag och konvergens i storskaliga trafikmodeller (ITAKA - Interaction between all modes of transport and convergence in big scale traffic models)

  • Rydergren, Clas
  • Linköpings universitet, Universitet eller högskola, 202100-3096
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2021-07-01 -- 2020-07-01 Registration number:
  • Trafikverket 2018/134680
Subject(s): Abstract: I Sverige används det trafikslagsövergripande modellsystemet Sampers för att skapa jämförbarhet vid samhällsekonomiska beräkningar. I denna typ av trafikslagsövergripande modeller beräknas ett jämviktsläge som omfattar reseefterfrågan, restider och ruttvalet för alla färdmedel och reseärenden. Modellen behandlar trafikflöden av olika fordon, såsom personbilar och lastbilar, vilka har olika hastighet och kriterier för ruttval samt påverkar både egna och varandras restider genom trängsel. Denna påverkan är asymmetrisk men trots det undviker man att ta hänsyn till detta i dagens trafikmodeller eftersom lösning till asymmetrisk utläggning inte garanterat är stabil med avseende på små förändringar i indata. Ett annat problem som påverkar resultat av samhällsekonomiska beräkningar baserade på resultat från Sampers är att nätverksutläggningar för två alternativ ofta resulterar i betydande skillnader i ruttvalet mellan alternativen långt från influensområdet för åtgärd som man vill undersöka. Projektets mål är åtgärda dessa tillkortakommanden genom att på bästa sätt kombinera utläggningar av olika fordonsslag på vägnätet och anpassa beräkningsmetoder och konvergenskriterier i modellen för att ta fram jämförbara jämviktslösningar med olika förutsättningar som indata till efterföljande nyttoanalys och minska beräkningstid som behövs för att ta fram dem. Abstract: ): In Sweden, the modelling system Sampers is used to create comparability in socio-economic calculations. In this type of multi modal models, an equilibrium position is calculated which includes travel demand, travel times and route selection for all modes of transport. The model deals with traffic flows of various vehicles, such as passenger cars and trucks, which have different speed and criteria for route selection and affect both their own and each other's travel times through congestion. This effect is asymmetric, but despite this one avoids taking this into account in today's traffic models, since solution to asymmetric models is not guaranteed to be stable with respect to small changes in input data. Another problem that affects the results of socio-economic calculations based on results from Sampers is that network assignments for two alternative scenarios often result in substantial route flow differences between the alternatives occurring far from the influence area for action that one wants to investigate. The aim of the project is to remedy these shortcomings by, in the best possible way, combine the assignment of different types of vehicles on the road network and adapting calculation methods and convergence criteria in the model to produce comparable equilibrium solutions for different input data and reduce the calculation time needed.
Item type: