National Transport Library Research Database

Förnybar energi i SWX län – regionalt samverkansprojekt. (Delprojekt "Logistik förnybar energi") (Renewable energy within S, W and X counties - regional co-operation project.(Logistics for renewable energy))

Sponsors, duration, budget: Banverket ; 2008-12-01 -- 2010-12-31 ; 510000 kronorRegistration number:
  • Banverket F 078653/AL50
Subject(s): Abstract: Logistiken vid transporter av bränsleflis, förädlat träbränsle (pellets och briketter inkl. råvaror för framställning av dessa bränslen), torv, och energigrödor blir alltmer viktig i och med samhällets ökade efterfrågan på inhemska och förnybara energiråvaror. Inte minst infrastrukturens betydelse ökar vid behovet av ökad samverkan mellan samhällets olika intressenter och deras krav. Längre transporter, till exempel från regionen till Mälardalen, bör genomföras med transportmedel eller kombinationer av transportmedel som ger minsta möjliga miljöpåverkan och som är anpassad till befintlig infrastruktur och övrig trafikintensitet. Lokalt och regionalt bör transporterna planeras och genomföras på sådant sätt, att trafiksäkerheten inte åsidosätts, att slitage på vägar och broar minimeras, att ändamålsenlig transportkapacitet utnyttjas på ett rationellt och effektivt sätt och så att transporterna tar hänsyn till övrig trafik, boende och befintliga miljö- och sociala värden. En samordning av transporterna från olika bränsleleverantörer och en helhetssyn beträffande anläggning av terminaler etc. är viktiga parametrar i uppbyggnaden av ett långsiktigt och hållbart transportsystem. Helhetssynen gäller även i möjligaste mån hela kedjan från leverantör till kund, varvid flertalet variabler är av stor betydelse. Av stor betydelse är också IT-teknologin och dess handhavande och användning. Målsättningen med delprojektet är: • Att få till stånd en ökad effektivitet i transporterna av skogsbränsle, anpassade till gällande förutsättningar samt med hög flexibilitet att möta framtida krav. • Att valet av transportmedel görs med hänsyn till miljö, ekonomi, infrastruktur och övriga omvärldsfaktorer. • Att få till stånd ett ökat samarbete och samordning mellan olika leverantörer och andra intressenter vad avser befintliga och framtida transportsystem i hela kedjan av flerpartslogistik. • Att få till stånd en ökad förståelse för helhetssynen för hela kedjan från leverantör till kund.Abstract: Logistics at transport of fuel chips and refined wood fuel (pellets etc incl raw material), peat and other energy crops is becoming more and more important due to an increased demand for domestic and renewable energy raw material. The importance of e.g. infrastructure increases when the need for increased co-operation between the different parties in society increases. Longer transport distances should be carried out by using the optimum transport systems giving a minimum of environmental impact and which is adapted to existing infrastructure and traffic intensity. Transports should be planned and carried out in a safe way and taking in consideration that wear on bridges and roads are minimised. Transports should use the best (rational, efficient) considering other traffic, people, and already existing environmental and social values. Co-operation in the whole chain betyween suppliers and consumers is important, and and overall view for the whole chain incl terminals is essential when building a long-term and durable transport system. IT is also important. Objectives: • Increased efficiency in transport of wood fuel adapted to existing conditions and with a high flexibility. • Transport system should be done considering environment, economy, and infrastructure. • Increased co-operation between different suppliers and other parties concerned. • Achieving increased understanding for the overall view for the whole chain from supplier to consumer.
Item type: