National Transport Library Research Database

Stabilitetsberäkning av befintliga järnvägsbankar, förstudie (Stability calculations for existing railway embankments)

  • Dehlbom, Björn
  • Statens geotekniska institut (SGI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0712
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2019-03-15 -- 2020-11-30 Registration number:
  • Trafikverket 2019/30316
Subject(s): Online resources: Abstract: Förstudien syftar till att ta fram underlag för att i potentiellt kommande projekt, etapp 2, utveckla metodik för stabilitetsberäkningar för befintliga järnvägsbankar som innefattar förslag på beräkningsmetodik samt hur indata till beräkningar ska bestämmas i fält och laboratorium för följande beräkningsprinciper: 1) Beräkning med statisk bankbelastning, i odränerad och kombinerad analys. 2) Beräkning med statisk bankbelastning plus cyklisk trafikbelastning, i odränerad analys där hållfastheten från ”dynamiska/cykliska” laboratorie- och fältundersökningar används. 3) Beräkning med statisk bankbelastning plus lasten av stillastående tåg, i odränerad analys. I etapp 2 ingår beräkningar med både analytiska (LEM) och numeriska (FEM) beräkningsmetoder med användning av relevanta materialmodeller. Abstract: The preliminary study aims at createe a basis for possibilities to develope a methodology, in a potential following project stage 2, for stability calculations for existing railway embankments that include proposals for calculation methodology and how input data for calculations are to be determined from field and laboratory investigations for the following calculation principles: 1) Analysis of static embankment load, with undrained and combined analysis. 2) Analysis of static embankment load plus cyclic traffic load, with undrained analysis using strength from "dynamic / cyclic" laboratory and field investigations. 3) Analysis of static embankment load plus load of stationary train, with undrained analysis. In stage 2 calculations are conducted using both analytical (LEM) and numerical (FEM) methods, using relevant material models.
Item type: