National Transport Library Research Database

Säkerhet och mobilitet för personer med rörelsenedsättning som har anpassade fordon (Safety and mobility for people with reduced mobility who have adapted vehicles)

  • Selander, Helena
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2021-10-01 -- 2023-05-31 Registration number:
  • Trafikverket 2020/90754
Subject(s): Online resources: Abstract: Att ha tillgång till bil kan vara avgörande för att en person med funktionsnedsättningar ska kunna förvärvsarbeta och vara självständig, både i arbete och på fritiden. Fysiska funktionsnedsättningar kan många gånger kompenseras med hjälp av lämplig bilanpassning men trots att en bil är anpassad för en person med rörelsehinder är det inte säkert att anpassningen eller utformningen är optimal utifrån personens förutsättningar. Det har framkommit att vissa förare kör mindre eller undviker viss körning p.g.a. att bilens anpassning inte är optimal. Ytterligare ett problem, som knappt undersökts, är att priset för en fungerande mobilitet kan vara att kraven på säkerhet sänks. Dessutom saknas uppföljningar och rutiner för hur det anpassade fordonet faktiskt fungerar och nyttjas efter en viss tid. Det finns ingen redovisad statistik gällande förare med fysiska funktionsnedsättningar och olycksinblandning i trafik. Det har dock rapporterats av förare som kör bil med avancerade styrsystem, att exempelvis reglage och anordningar slutat att fungera under färd. I vissa fall har föraren angetts som ansvarig, men i efterhand har tekniska fel på bilen framkommit. Kunskapsluckorna är stora när det gäller vad som påverkar en lyckad anpassning av fordon och ytterst lite forskning finns gjord inom området, både på gruppnivå och individuell nivå. Syftet med detta projekt är att kartlägga vilka trafikmiljöer och riskfaktorer som kan påverka säkerheten och användbarheten för förare och passagerare samt betydelsen av bil med anpassning.Abstract: Having access to a car can be crucial for a person with disabilities to be able to work and be independent. Physical disabilities can often be compensated with the help of suitable car adaptation, but even though a car is adapted for a person with mobility impairment, it is not certain that the adaptation or design is optimal based on the person's conditions. It has been found that some drivers drive less or avoid certain driving due to the car's adaptation is not optimal. Another problem, which has hardly been investigated, is that the price of functioning mobility may be that safety requirements are reduced. In addition, there are no follow-ups or routines for how the adapted vehicle actually works and is used after a certain time. There are no reported statistics regarding drivers with physical disabilities and accidents involved in traffic. However, it has been reported by some drivers that their car devices have stopped working while driving. In some cases, the driver has been declared responsible, but subsequently technical faults on the car have emerged. The knowledge gaps are large when it comes to what affects a successful car adaptation and very little research has been done in the area, both at group level and individual level. The purpose of this project is to identify which traffic environments and risk factors can affect the safety and usability as well as the importance of a car with adaptation for drivers and passengers with physical disabilities.
Item type: