National Transport Library Research Database

BIG2021-19 Effektivisering av projektering för grundläggning av brobanepelare. (BIG2021-19 Streamlining of design for the foundation of bridge pier pillars.)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2021-04-12 -- 2023-11-30 Registration number:
  • Trafikverket 2021/26515
Subject(s): Online resources: Abstract: För att korta byggtiderna för nödvändiga större infrastruktursutbyggnader har Skanska för avsikt att genomföra en förstudie av hur tillräcklig/nödvändig geoteknisk information kan fås fram på kort tid och vid rätt tillfälle i byggprocessen. Genom nyttjandet av GeoBIM och observationsmetoden kommer en metodik tas fram som syftar till att skapa underlag för ett industrialiserat byggande. Olika geotekniska förhållandena kräver att geokonstruktionen utformas så att det inte råder några osäkerheter avseende önskad funktion. Det är inte rationellt att ha för många olika varianter av grundläggningslösningar varför några typlösningar tas fram som kan möta upp till 90%-95% av fallen. Exempelvis är bergnivån en sådan geoteknisk förutsättning som är behäftad med osäkerheter kopplat till vilka undersökningar och / eller prognostiseringsmetoder som används. Inom ramen för detta projekt kommer kunskap från genomförda projekt inhämtas. Erfarenheterna från dessa projekt tillsammans med framtagen metodik kommer appliceras på en delsträcka inom ”Nya Stambanor” där Skanska projekterat en linjedragning för brobanor med ca 1100 brostöd. Baserat på denna fallstudie presenteras möjligheten att reducera behovet av geotekniska undersökning utan att för den skull öka osäkerheterna i projektet. Faller detta väl ut så är det något som kan få stort genomslag inte bara för höghastighetståg på brobana utan för olika typer av trafikslag, såväl på bro som på bank Abstract: In order to shorten the construction times for necessary major infrastucture expansion, Skanska intends to carry out a feasibility study of how sufficient / necessary geotechnical information can be obtained in a short time and at the right time in the construction process. Through the use of GeoBIM and the observation method, a methodology will be developed that aims to create a basis for industrialized construction. Different geotechnical conditions require different geotechnical structures to fulfill the desired function without too much risk. It is not rational to have too many different variants of basic solutions, which is why some typical solutions are developed that can meet up to 90% -95% of cases. For example, the rock level is such a geotechnical condition that is fraught with uncertainties linked to which surveys and / or forecasting methods are used. Within the framework of this project, knowledge from completed projects will be obtained. The experiences from these projects together with the developed methodology will be applied to a section within "Nya Stambanor" with approximately 1100 bridge supports. Based on this case study, the possibility is presented of reducing the need for geotechnical investigation without increasing the uncertainties in the project. If this turns out well, it is something that can have a big impact not only for high-speed trains on bridge bridges but for different types of traffic types, both on bridges and on embankments.
Item type: