National Transport Library Research Database

Hur den marginella slitagekostnaden för tung trafik varierar mellan vägar (How the marginal cost of heavy traffic vary between roads)

  • Börjesson, Maria
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2021-01-31 -- 2024-03-31 Registration number:
  • Trafikverket 2020/26582
Subject(s): Abstract: Sedan slutet av 1990-talet är den uttalade principen i Sverige att trafik ska beskattas så att användarna möter den kortsiktiga samhällsekonomiska marginalkostnaden. För tung trafik kan slitaget på infrastrukturen utgöra mer än hälften av den marginella externa kostnaden. Men tunga trafikens slitagekostnader varierar sannolikt också mellan olika delar av vägnätet och mellan olika typer av transporter. Så länge som vägtrafikens externa effekter någorlunda väl har internaliserats via drivmedelsskatter har denna typ av kostnadsskillnader mindre betydelse, men en framtida elektrifiering av vägnätet aktualiserar frågan om ökad differentiering, exempelvis via en kilomerskatt. Projektet syftar till att med avancerade ekonometriska metoder, i kombination med mer ingenjörsmässiga (mekanistiska) metoder, visa hur den tunga trafikens slitagekostnader varierar i det svenska vägnätet. Med de kunskaper som föreligger vid projektstart finns information om avtalade (ex-ante) kostnader för ca 250 reinvesteringar åren 2012 - 2015 men vi kan sannolikt addera åtminstone ytterligare 100 upphandlade projekt för senare år till dessa. Möjligheten att få information om den slutgiltiga kostanden kommer undersökas vid projektstart.Abstract: Since the late 1990s, the stated principle in Sweden is that traffic should be taxed so that users face the short-term social marginal cost. For heavy traffic, the wear and tear on the infrastructure can account for more than half of the marginal external cost. But the wear and tear costs of heavy traffic is likely to vary between different parts of the road network and between different types of trucks. As long as the external effects of road traffic are to a large extent internalized by fuel taxes, this type of cost difference is of less significance, but a future electrification of the road transport raises the question of increased differentiation and a kilometer tax can become more central. This project aims at analyzing how the external marginal cost of heavy trucks from wear and tear on the road infrastructure vary within the Swedish road network by application of advanced econometric methods, in combination with engineering (mechanistic) methods. We use (ex ante) costs for about 250 reinvestments in 2012 - 2015, but can probably add at least another 100 procured projects for these in recent years. The possibility of gathering information about ex-post costs will be evaluated within the project.
Item type: