VTI National Transport Research Database

Förekomst, spridning och åtgärder invid vägen för minskad spridning av mikroplast från vägtrafik (Occurrence, transport and measures nearby the road to reduce the spread of microplastics from road traffic)

  • Andersson-Sköld, Yvonne
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2021-10-01 -- 2025-06-30 Registration number:
  • Trafikverket 2020/50260
Subject(s): Abstract: Syftet med detta projekt är att i ett doktorandprojekt utföra fält- och laboratoriestudier för att ge ökad kunskap och förståelse om förekomst och spridning av mikroplastpartiklar från däck- och vägslitage till närområdet. Denna kunskap är i nuläget mycket begränsad vilket har lett till att flera platsspecifika åtgärder har blivit vidtagna i onödan, vilket har framkommit vid Trafikverkets uppföljningar av dagvattenanläggningar. Den kunskap och data som erhålls från fält- och laboratoriestudierna kommer också, inom föreliggande projekt, att ligga till grund för att inom projektet studera nytta och effektivitet hos potentiella åtgärder för att minska spridning till känsliga recipienter i miljön. Åtgärder vars effektivitet för fastläggning och nedbrytning av mikroplastpartiklar från däck- och vägslitage som kommer att utvärderas genom laboratoriestudier är olika möjliga bioretentionsfilter för diken. Med bioretentionsfilter menas dagvattenreningsteknik bestående av växter, jord och sand i olika lager. Denna teknik förväntas kunna optimera reningskapacitet för partiklarna i diken genom fastläggning och nedbrytning. Nyttan med bioretentionsfilter, samt nyttan av andra dagvattenanläggningar som exempelvis sedimentationsanläggningar, andra filterlösningar än bioretentionsfilter och kombinationer av lösningar, kommer att utvärderas baserat på litteratur samt genom intervjuer och workshops för att ta tillvara experters erfarenheter och kunskap. Utvärdering kommer att göras för ett urval olika fall med olika trafikdensitet, olika bebyggelseförhållanden och olika geologiska och hydrologiska förhållanden. Utgångspunkten för litteraturstudien kommer att vara resultat av CEDR-projektet Call 2016 Water Quality, dvs rapporterna från delprojekten PROPER, och MCROPROOF samt publikationer av internationella vägförvaltningsmyndigeter ASTRA (The Federal Road Office, Schweiz) och BASt (Federal Highway Research Institute, Tyskland), som Trafikverket samverkar med. Ytterligare underlag kommer att vara de studier som gjorts som exempelvis ”Kartläggning av mikroplaster – till, inom och från avloppsreningsverk” (Tumlin & Bertholds SVU, 2020). Resultaten från projektet kommer att vara till nytta för att: • kunna beräkna fortsatt spridning och var i miljön föroreningar ackumuleras. Detta är av avgörande betydelse för att kunna bedöma miljö- och hälsorisker av föroreningar av mikroplaster och andra föroreningar från vägtrafik och därmed för att bedöma åtgärdsbehoven. Framför allt saknas kunskap om förekomst, nedbrytning, spridning och beteende av mikroplaster i olika vägnära miljöer som kommer att vara i fokus inom projektet. • bedöma om, och i så fall under vilka förhållanden, bioretetionsfilter är en effektiv och relevant åtgärd för att minska miljö- och hälsorisker nära källan (dvs vägen). Som ett komplement till denna ansökan är avsikten att också skicka en ansökan till SVU (Svenskt vatten och utveckling). Avsikten med den kompletterande ansökan är att undersöka effektivitet och nytta med sopning av vägar och gator. Abstract: The aim of this project is to carry out field and laboratory studies in a PhD project to provide increased knowledge and understanding about the presence and dispersion of microplastic particles from tyre and road wear to the surrounding area. This knowledge is currently very limited, which has led to several site-specific measures being taken unnecessarily, as has been demonstrated by the Swedish Transport Administration's follow-ups of stormwater facilities. The knowledge and data obtained from the field and laboratory studies will also form the basis to, within the present project, study the benefits and effectiveness of potential measures to reduce transport of tyre and road wear to sensitive recipients in the environment. Measures whose effectiveness to retain and degrade tyre and road wear will be evaluated through laboratory studies are different possible bioretention filters for ditches. Bioretention filters are stormwater treatment technology consisting of plants, soil and sand in different layers. This technology is expected to optimise the removal and purification capacity for tyre and road wear in ditches. The benefits of these, as well as the benefits of other stormwater treatment methodssuch as sedimentation plants, filter solutions other than bioretention filters and combinations of solutions, will be evaluated based on literature and through interviews and workshops to take advantage of experts' experiences and knowledge. Evaluation will be carried out for a range of cases with different traffic density, different settlement conditions and different geological and hydrological conditions. The starting point for the literature study will be the results of the CEDR project Call 2016 Water Quality, (i.e. the reports from the sub-projects PROPER, and MCROPROOF) as well as publications by international road management authorities ASTRA (The Federal Road Office, Schweiz) and BASt (Federal Highway Research Institute, Germany), with which the Swedish Transport Administration cooperates. Further evidence will be the studies carried out such as "Mapping microplastics – to, within and from wastewater treatment plants" (Tumlin & Bertholds, SVU, 2020). The results of the project will be useful to: be able to calculate continued dispersion and where in the environment pollutants accumulate. This is essential for assessing the environmental and health risks of pollution of microplastics and other pollutants from road traffic and thus for assessing the needs of action. In particular, there is a lack of knowledge about the presence, dispersion and behaviour of microplastics in different road-side environments that will be in focus within the project; assess whether, and if so under what conditions, bioretention filters are an effective and relevant measure to reduce environmental and health risks near the source (i.e. the road). In addition to this application, the intention is also to send an application to SVU (Swedish Water and Development). The purpose of the additional application is to examine the effectiveness and benefits of sweeping roads and streets.
Item type: