National Transport Library Research Database

Kompletterande analyser av data från projektet ”hälsoeffekter av vibrationer från tågtrafik” EpiVib (Additional analyzes of data from the project "health effects of vibrations from rail traffic" EpiVib)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2020-03-01 -- 2021-03-15 Registration number:
  • Trafikverket 2020/17814
Subject(s): Abstract: Trafikverket finansierar projektet ”hälsoeffekter av vibrationer från tågtrafik” (förkortas EpiVib), under perioden 2016 – 2019. Det är det första projektet i sitt slag, där målsättningen har varit att studera hälsoeffekter av exponering i hemmet av vibrationer (och buller) från tågtrafik. Mer än 6800 personer har svarat på enkät om hur de upplever buller och vibrationer i sin bostad, och stora mängder registerbaserad information om sjuklighet, läkemedelsanvändning och primärvårdskontakter har länkats till deras svar. Dessutom har bullernivån och den maximala vibrationshastigheten vid bostaden beräknats utifrån terrängprofil, marktyp och tågtrafik. Under projektets gång har nya idéer om hur det insamlade materialet skulle kunna omarbetas och analyseras på nytt för att få fram bättre information ur olika aspekter. Därför har denna tilläggsansökan utformats för att kunna genomföra sådana omarbetningar och -analyser i direkt anslutning till projektets slut i december 2019. I pågående analyser av sjukdomsutfall och vibrationer analyseras samband mellan metabola sjukdomar, som diabetes och hjärtkärl-sjukdomar och vibrationer och buller. Analyserna är dock komplexa och vissa register täcker endast delar av vår studiepopulation. Vi kommer att komplettera sjukdomsutfall med läkemedelsanvändning samt primärvårdskontakter för att öka noggrannheten. Även beräkningarna av exponeringen för vibrationer kan förbättras. I den tidigare analysen utgick beräkningarna endast från de geologiska förhållandena under mottagarpunkten (bostaden). Vi vill i detta projekt också ta hänsyn till marken under järnvägen och vid några punkter utmed den kortaste linjen mellan järnvägen och mottagarpunkten. Detta skulle fånga upp fall där järnvägen står på stabil grund eller där en rygg av styvare mark eller berg fungerar avskärmande, och vi i nuvarande metod därför överskattar den maximala vibrationshastigheten. Abstract: Trafikverket finansing the Project EpiVib during the period 2016-2019. This is the first Project of its kind, where the goal has been to study Health effects from exposure in dwellings from vibration (and noise) from Railway traffic. More than 6800 persons has answered the questionnaire of how they experiencing noise and vibration in their dwellings, and large amount of register based informaedtion concerning illness, drug use and primary Medical care have been linked to their answers. Further the noise levels and maximal vibration level at their house has been calculated based on terrain profile, ground properties and train types. During the Project new ideas about how the gathererd material could be reworked and analyzed again to get better information from different perspectives. In ongoing analysis of diseases and vibration, the Connection between metabolic disease as diabetes and cardiovascular diseases to noise & vibration are analyzed. The analyzes are very complex and some registers just cover part of the studied population. There will be compliments of diseases With drug use and also primary Health care Contacts to improve the accuracy. Also the calculations of exposure for vibration could be improved. In the earlier analysis the calculations only from the geology underneath the house. In this new Project will also include the ground underneath the Railway and in between the two. This would capture those cases where the Railway is on stable ground or where some stable ground inbetween Shields and thats why the method up to now overestimate the maximal vibration level.
Item type: