Abstract: Flyget har en viktig roll för transportsystemets möjligheter att uppnå de klimatpolitiska målen. För att stödja utvecklingen har den svenska flygbranschen satt upp ett gemensamt mål att inrikesflyget ska vara fossilfritt 2030. För att nå detta mål om nio år behövs investeringar i produktion och användande av bioflygbränslen och elflyg. Då bioflygbränslen har störst potential att bidra till målet 2030 är det centralt att berörda aktörer gemensamt definierar behov och möjligheter att utveckla bränslets värdekedjor och affärsmodeller. Detta för att ta tekniska framsteg inom produktion och användande av bioflygbränslen till fungerande system- och marknadslösningar. Förstudien kommer därför att fokusera på potentiella leverantörskedjor och affärsmodeller snarare än specifika detaljer om tekniska lösningar. Detta kan identifiera viktiga kunskapsluckor och projektbehov, med syftet är att snabbt skapa förutsättningar för samarbeten som kan resultera i gemensamma projektansökningar. Detta genom att identifiera potential och aktörer inom hållbar råvara för bioflygbränslen, processindustrins produktionsmöjligheter, produktionslokalisering, leverantörskedjor (transporter och flygplatser) och samt användande hos flygoperatörer. Genom detta skapas kunskap för att söka större projekt som samlar viktiga aktörer och som har storpotential att introducera bioflygbränsle och bidra till målet 2030.Abstract: Aviation has an important role for the transport system’s possibilities to reach climate policy goals. To support this development, the Swedish aviation sector has established a joint goal that domestic aviation operations should be fossil free to 2030. Reaching this goal, in nine years, requires investments in production and use of bio jetfuels and electric aviation. Since bio jetfuels has the largest potential to contribute to the goal in 2030, it is essential that key stakeholders jointly establish needs and possibilities to develop the required value chains and business models. This can take technical advancements in production and use of biofuels into working systems and market solutions. The pre-study will focus on potential supply chains and business models rather than specific details on technical solutions. Through this, important knowledge gaps and project needs can be identified, with the purpose of swiftly creating conditions for collaborations that can result in joint project applications. This is accomplished through identifying the potential for, and key stakeholders, within sustainable raw materials for bio jetfuels, the process industries’ production possibilities, production localisation, supply chains (transport and airports) as well as use by aviation operators. This will provide the required knowledge in order to seek funding for larger projects that include key stakeholders and that can make significant contributions to introducing bio jetfuels and in reaching the target 2030.