Abstract: Sjötransport bidrar för närvarande med cirka 3% av de globala växthusgasutsläppen. Den ansvarar för cirka 80% av den globala handeln i volym. Handelsvolymer och växthusgasutsläpp förväntas öka ytterligare under de kommande decennierna, såvida inte betydande åtgärder vidtas. Därför antog IMO under 2018 den ”initiala IMO-strategin för minskning av växthusgasutsläpp från fartyg”för att hjälpa till att stabilisera växthusgasutsläppen från sjöfarten och anpassa sig till målen i Parisavtalet för att begränsa den globala uppvärmningen till en ökning med 2 grader C. IMO-strategin syftar till att minska växthusgasutsläppen från sjöfarten med 50% till år 2050 och avveckla dem före slutet av seklet, trots växande handelsvolymer.Abstract: Maritime transport currently contributes approximately 3% of global greenhouse gas (GHG) emissions. It is responsible for carrying around 80% of global trade by volume. Trade volumes and GHG emissions are expected to rise further over the coming decades, unless significant action is taken. Therefore, in 2018, the IMO adopted the ‘Initial IMO Strategy on Reduction of GHG emissions from ships’ in order to help stabilise GHG emissions from shipping, and align itself with the goals of the Paris Agreement to limit global warming to an increase of 2 deg C. The IMO strategy aims to reduce GHG emissions from shipping by 50% by the year 2050, and phase them out before the end of the century, despite growing trade volumes.