Abstract: Ett hållbart transportsystem kräver innovationer i form av nya fordon, farkoster, drivmedel och utformning av transporttjänster. Men lika viktigt är att det finns en efterfrågan på innovationerna. Projektet kombinerar analysen av produkt- och tjänste-utveckling på utbudssidan med möjligheten för offentlig upphandling att öka efterfrågan på innovativa lösningar för lokala och regionala godstransporter.
Pråmar med egen framdrivning används flitigare i andra europeiska länder än i Sverige, trots att Sverige har en omfattande, för pråmar lämplig, vatteninfrastruktur. Utgångs-punkten i projektet är att inlandssjöfart generellt har potential att minska de externa kostnaderna för t ex klimatpåverkan och luftföroreningar som godstransporter ger upphov till. Därför analyseras hur den offentliga upphandlingen av godstransporter kan ha en katalytisk funktion och flytta över transporter från lastbilar (som ofta är default lösningen) till pråmar. Ytterligare en premiss är att användningen av moderna pråmar som drivs av förnybara drivmedel ska främjas.
Inom projektet studeras:
- vilken roll den offentliga upphandlingen av pråmtransporter spelar i de europeiska länderna som har en hög andel inlandssjöfart, om det finns provade organisatoriska lösningar och om dessa kunde/borde överföras till Sverige.
- potentialen för överflyttning från lastbilar till pråmar i Mälardalsregionen för två varugrupper i ett nulägescenario och flera framtidsscenarier
- årliga kostnader för samhället (redare, offentliga aktörer, övriga) i de olika scenarierna
- årliga minskningar av emissioner till luft (i ton) i de olika scenarierna
- årliga nyttor i form av minskade luftföroreningar och minskad klimatpåverkan (i kr)
- årliga nyttor i form av mindre trängsel, buller och färre olyckor (översiktligt)
- hur de offentliga aktörernas upphandlingskrav i Sverige kan utformas för att fungera som katalysator för innovationer som förutsätts i de olika scenarierna
Abstract: A sustainable transport system requires innovations in the form of new vehicles, fuels and the design of transport services. But equally important is that there is a demand for the innovations. The project combines the analysis of product and service development on the supply side with the opportunity for public procurement to increase the demand for innovative solutions for local and regional freight transport.