National Transport Library Research Database

Samhällsekonomiskt effektiv fördelning av järnvägskapacitet Economically efficient allocation of rail capacity

  • Börjesson, Maria
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2019-01-01 -- 2022-03-31 Registration number:
  • Trafikverket 2018/129434
Subject(s): Abstract: Detta projekt är en fortsättning på projektet med samma namn som har drivits i samarbete med KTH med diarienummer TRV 2014/41766. Trafikverket har centralt ett stort behov att få stöd i att utveckla metoder och modeller som kan värdera olika kapaciteter mot varandra tåg mot tåg, banarbete mot tåg eller banarbete mot banarbete, då det inte finns utvecklade värderingsmetoder för detta. Forskningen behöver ta hänsyn till området samhällsekonomi respektive och tillsammans med marknadsekonomi, då den svenska lagstiftningen har samhällsekonomi som utgångspunkt. Inom området finns inga modeller liknande ASEK. Kapacitetstilldelningen utförs idag i enlighet med Europeiska regelverk som t ex SERA-direktivet ,samt nationella såsom Järnvägslagen och Järnvägsförordningen. Processen för att ta fram den årliga tågplanen är överenskommen i Rail Net Europe . Processen kan uppfattas som föråldrad, rigid och relativt långdragen eftersom att ansökan sker i april för den årliga tågplanen som startar i december och sedan gäller ett år. Volymen ansökningar om förändringar efter fastställd tågplan är per år ungefär 80 000 st tåg. Ändringarna varierar i omfattning allt från ansökan om enstaka tågläge till närmast helt nya trafikupplägg samt inställelse av ett eller flera tåglägen. Europaharmoniseringen av järnvägstrafiken ställer flera krav på Trafikverket. Exempelvis rörande i rollen som tilldelare av kapacitet rörande tjänster och som medlem i ”Scandinavian Mediteraniankorridoren ”. Där finns stora behov av att medverka och samarbeta, dels för att öka kvalité och tydlighet för kunderna, dels för att förbättra berörda infrastrukturförvaltares samarbetsförmåga. Behovet av kapacitet i spår för underhålls- och investeringsarbeten är också omfattande. Där en del av behovet kan planeras mer långsiktigt och anges i god tid, vilket är en förutsättning för annan kapacitet. Andra behov är av plötsligt uppkommen karaktär. Båda typerna av behov måste kunna tillgodoses. Dagens modeller och regler utgår från gällande lagar och förordningar samtidigt som det finns en pågående diskussion om tillämpningen av dessa. Parallellt med denna diskussion finns det forskning som utvecklar nya metoder inom området samt en politisk inriktning från Kommissionen att utveckla avregleringen på järnväg. Nedan finns några exempel på arbetsområden som det är angeläget att utveckla med avseende på ”Modeller & Regler: • Nya kapacitetstilldelningsregler • Prioriteringsmodeller i tågplaneprocessen och i det operativa skeendet • Incitamentmodeller • Auktionsmodeller • Ge input till nuvarande kvalitetsmodells utvecklingsbehov. Trafikverket enligt nedanstående utbetalningsplan: • 1 330 000 kr rekvireras senast 2019-05-31 • 1 330 000 kr rekvireras senast 2019-11-30. • 952 000 kr rekvireras senast 2020-05-31. • 952 000 kr rekvireras senast 2020-11-30. • 520 000 kr rekvireras senast 2021-02-20. • 520 000 kr rekvireras efter godkänt och avslutat projekt dock senast 2021-11-30. Projektet drivs av VTI med stöd av Linköpings Universitet, där dessa i avtal dom emellan reglerar det ekonomiska där LiU ska erhålla en del av bidraget med 200 000 kr/år.. Abstract: The Swedish Transport Administration has a central need for support in developing methods and models that can evaluate different capacities against each other, trains against rail, railways or railways, as there are no developed valuation methods for this. Research needs to take into account the field of social economy and, together with market economy, as the Swedish legislation has a social economy as a starting point. There are no models similar to ASEK in the area. Capacity allocation is currently carried out in accordance with European regulations, such as the SERA Directive, as well as national such as the Railway Act and the Railway Regulation. The process for drawing up the annual train plan has been agreed in Rail Net Europe. The process can be perceived as outdated, rigid and relatively long since the application is in April for the annual train plan starting in December and then valid for one year. The volume of applications for changes according to the established train plan is approximately 80,000 trains per year. The changes vary widely from application to single train mode to almost completely new traffic jams and setting of one or more train modes. The European harmonization of rail traffic places several demands on the Swedish Transport Administration. For example, in the role as a provider of capacity related services and as a member of the Scandinavian Mediteranian corridor. There is a great need to cooperate and cooperate, partly to increase the quality and clarity of the customers, and to improve the collaborative capacity of the relevant infrastructure managers. The need for capacity in track for maintenance and investment work is also extensive. Where part of the need can be planned more in a long time and stated in good time, which is a prerequisite for other capacity. Other needs are of sudden nature. Both types of needs must be met. Today's models and rules are based on current laws and regulations while there is an ongoing discussion about the application of these. In parallel with this discussion, there is research that develops new methods in the field, as well as a political orientation from the Commission to develop rail liberalization. Below are some examples of work areas that it is important to develop with regard to "Models & Rules: • New capacity allocation rules • Priority models in the train plan process and in the operational scenario • Incentives Models • Auction Models • Provide input to current quality model development needs
Item type: