Abstract: I denna förstudie undersöks om flexiblare avgångstider för LKAB:s malmtåg kan göra att transportkapaciteten på Malmbanan kan öka. Idén är att annan trafik (godståg, persontåg) på banan trafikeras enligt ”normala”, fasta, tidtabeller, medan malmtågen avgår mer baserat på de dagliga transportbehoven och baserat på de tillgängliga resurserna (spår, lok, vagnar). Trafiken måste samordnas på ett sådant sätt att icke-LKAB-tågen inte störs av LKAB-tågen.
Tidtabellmässigt kan detta hanteras genom att det finns ett större antal förplanerade lägen som man dagligen väljer vilka som avropas. RISE avser att använda sin forskningsplattform för tidtabellsoptimering, M2, för att konstruera olika varianter av tidtabeller. Huvudsyftet med studien är att analysera om flexiblare tidtabeller för malmtågen har så pass god potential så att det är värt att studera vidare. Deltagare från olika intressenter på Malmbanan, t.ex. Norrtåg, Vy, Green Cargo, Cargonet, Kausnis iron, kommer att bjudas in för workshop, återkoppling och resultatspridning.
Abstract: This prestudy investigates whether more flexible departure times for LKAB's iron ore trains can increase the transport capacity on Malmbanan (the iron ore line). The idea is that other traffic (freight trains, passenger trains) on the line is operated according to "normal", fixed, timetables, while the iron ore trains depart based more on the daily transport needs and based on the available resources (tracks, locomotives, wagons). The traffic must be coordinated in such a way that the non-LKAB trains are not disturbed by the LKAB trains.
With respect to the timetable, this can be handled by having a larger number of pre-
planned locations that you choose from on a daily basis. RISE intends to use its research platform for timetable optimization M2 to construct different variants of timetables. The main purpose of the study is to analyse whether more flexible timetables for the ore trains have such good potential that it is worth studying further. Other stakeholders on Malmbanan, e.g. Norrtåg, Vy, Green Cargo, Cargonet, Kausnis iron, will be invited for workshops, feedback and dissemination.