National Transport Library Research Database

Implementering av seismiska ytvågsmätningar som en oförstörande och heltäckande kvalitetskontroll (Using seismic surface wave measurements as quality control)

  • Bjurström, Henrik
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2019-10-01 -- 2022-08-31 Registration number:
  • Trafikverket 2019/98882
Subject(s): Online resources: Abstract: Kvalitetskontroll av nya asfaltsbeläggningar har idag ett antal problem, destruktiva metoder används i huvudsak och endast en mycket liten del av den totala ytan får representera hela den totala beläggningen. Som ett alternativ kan seismiska ytvågsmätningar användas som en oförstörande kvalitetskontroll där styvhetsmodul och tjocklek på beläggningen mäts kontinuerligt. Styvhetsmodulen är en fundamental materialegenskap och kan kopplas mot dimensioneringen för att kontrollera att rätt kvalitet är uppnådd. I det sökta projektet skall ytvågsmätningar utföras för att studera styvhetsmodulens variabilitet längs beläggningen. Borrkärnor tas från mätlinjen för att genom seismisk modalanalys kunna verifiera fältmätningarna samt karaktärisera beläggningarnas komplexa moduler genom masterkurvor. Ytvågsmätningarna kommer att jämföras med utförda georadarmätningar och i mån av tillgång även termografiska data från värmekamera inhämtad i samband med beläggningsarbetet. Tanken är att undersöka om ytvågsmätningar kan användas i framtida oförstörande och heltäckande kvalitetskontroll av beläggningar och i så fall hur kraven på homogenitet skulle kunna se ut. Abstract: Quality control of new asphalt pavements has a few problems today, destructive methods are generally used and the whole, newly paved surface is represented by core samples which only correspond to a very small part of the total surface. As an alternative to the conventional testing, seismic surface wave measurements may act as a non-destructive quality control where the stiffness modulus and the layer thickness are measured continuously. The stiffness modulus is a fundamental material parameter which can be linked to the pavement design in order to verify that the correct quality is reached. In this project, non-contact surface wave measurements will be performed in order to study the variability of the stiffness modulus along the asphalt pavement. Core samples are extracted from the measuring line where surface wave testing have already been performed in order to allow seismic modal analysis to verify the field measurements and to characterize the complex moduli of the pavement material by determining master curves. The non-contact surface wave measurements will be compared with measurements taken with a ground penetrating radar and, if available, with thermographic data collected when paving the road. The idea is to investigate if non-contact surface wave measurements may be utilized as a full covering quality control in the future, and if so, how the homogeneity requirements for the pavement material could be designed.
Item type: