National Transport Library Research Database

Infrastruktur eller privat vara: Val av ekonomisk modell för system som skyddar cyklister och gångtrafikanter (Infrastructure or private goods; The choice of systems of safety in traffic for cyklists and pedestrians.)

  • Vimefall, Elin
  • Örebro universitet, Universitet eller högskola, 202100-2924
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2020-04-01 -- 2022-05-31 Registration number:
  • Trafikverket 2019/98283
Subject(s): Abstract: I den pågående klimatomställningen är insatser för att främja cykling i tätort angelägna. Cykling innebär dock ökad olycksrisk. Ungefär två av tre som blir allvarligt skadade i trafiken är gående eller cyklister. Utveckling pågår dock av automatiskt verkande system för att skydda cyklister och i viss mån gående. Dessa kan vara del av infrastrukturen eller fordonet (alt. mobiltelefon) eller både och, vilket kan ha skilda implikationer för implementering, finansiering och betalningsvilja. Oavsett systemval är det viktigt att kartlägga vad trafikanterna är beredda att acceptera, använda och finansiera. I detta projekt studerar vi attityder, betalningsvilja och dess bestämningsfaktorer bland gång- och cykeltrafikanter till skyddssystem av olika slag.Abstract: Cycling is important for achieveing the climate policy goals of the transport sector. However, an increase in transports by cycling also means an increase in accidents for cyclists and pedestrians. Systems for automatic warning or protection of cyclists and pedestrians are developed. These systems could be part of either the Infrastructure or the vehicle (or the cell-phone) or both, and the choice of system may have implications as to implementation of, financing of and willingness to pay for the system. An analysis of these implications is of importance regardless of which system is chosen. This project will study the attitudes and determinants of the willingness-to-pay, among cyclists and pedestrians, as to the choice of system of traffic safety.
Item type: