National Transport Library Research Database

Effekt av drift- och vägunderhållsåtgärder på cyklisters beteende och säkerhet. (Effect of road work and maintenance activities on cyclists' behavior and safety.)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2020-02-03 -- 2021-09-30 Registration number:
  • Trafikverket 2019/98438
Subject(s): Online resources: Abstract: Enligt STRADA sker en stor andel av cykelolyckor som singelolyckor. Eftersom trafikolyckor är slumpmässiga händelser och underrapportering av cykelolyckor är stor, är det svårt att definiera eller mäta andelen singelolyckor där drift- och vägunderhållsarbeten eller andra typer av åtgärder kan ha varit en bidragande faktor. Cyklister som passerar platser där sådana arbeten pågår kan ha en högre olycksrisk, uppleva framkomlighetsproblem och känna sig otrygga. Därför är det väsentligt att undersöka hur cyklisters beteende, val att cykla, deras framkomlighet och säkerhet/trygghet påverkas av drift- och vägunderhållsarbete, särskilt från ett cyklistperspektiv. Projektet syftar till att studera cyklisters (upplevda) säkerhet, beteende, framkomlighet och val att cykla vid platser där drift och vägunderhållsarbeten pågår och omfattar arbeten på såväl GC-vägar som vägar för motorfordonstrafik, samt olika typer av åtgärder för att åstadkomma förbättringar i dessa avseenden. Dessa görs genom litteraturstudier, enkätundersökning, fältstudie och workshop med driftansvariga från olika kommuner. Kunskap från projektresultaten kan bidra till att nå Trafikverkets mål om förbättrade förutsättningar för en ökad och säker cykling. Abstract: According to the Swedish accident database - STRADA, a large proportion of bicycle accidents occur as single accidents. Since traffic accidents are random events and under-reporting of bicycle accidents is large, it is difficult to define or measure the proportion of single accidents where and road maintenance or other types of road works may have been a contributing factor. Cyclists who pass places where such work is in progress may have a higher accident risk, experience accessibility problems and feel unsafe. Therefore, it is essential to investigate how cyclists' behavior, choice of cycling, their accessibility, safety and security are affected by and road maintenance and repair work, especially from a cyclist's perspective. The project aims to study cyclists' (perceived) safety, behavior, accessibility and choice to cycle at places where operations and road maintenance work are in progress and includes work on both GC roads and motor vehicle traffic routes, as well as various types of measures to achieve improvements in these respects. This are done through literature studies, questionnaires, field studies and workshops with operators from different municipalities. Knowledge from the project results can help achieve the Swedish Transport Administration's goal of improved conditions for increased and safe cycling.
Item type: