National Transport Library Research Database

Regionalisering av klimatscenarier som underlag för kommande inriktningsplanering (Regionalization of climate scenarios as a basis for future strategic planning)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2018-11-08 -- 2019-04-30 Registration number:
  • Trafikverket 2018/126161
Subject(s): Abstract: Syftet med projektet är att utveckla metodiken för regionaliseringen av klimatscenarierna och med denna ta fram nya regionaliseringar av tre scenarier. Regionaliseringen förväntas öka förståelsen för vad klimatmålet innebär och dess konsekvenser samt kunna utgöra underlag för kommande inriktningsplanering. Underlaget från det föreslagna projektet behövs i kommande inriktningsplanering som bedöms komma igång under våren 2019. Även som underlag för basprognos 2020. Vi vet också att regionaliseringen sedan tidigare är intressant för kommuner och regionala planupprättare. Utgångspunkten för projektet ska vara av Trafikverket uppdaterade klimatscenarier, scenario 3 och 4 och 2018 års basprognos. Om det passar tidsmässigt kan eventuellt nyare ”basprognos” användas. I första steget görs en uppdaterad regionalisering av scenario 3 på samma sätt som har gjorts tidigare för det gamla klimatscenariot. Scenario 3 bygger på en sammansättning av olika åtgärder och styrmedel där potentialerna bygger på olika empiriska samband. Det är i dagsläget inte beskrivet i SAMPERS. I andra steget görs en mer detaljerad analys för några verkliga fall som representerar de tre typområdena i regionaliseringen, glesbygd, mellanbygd och storstadsregion. Avsikten med detta är att se hur realistiskt scenarierna blir i de verkliga fallen. Här bör storstadsregion representeras av Stockholm eftersom det bedömts som svårast att realisera det gamla klimatscenariot för. Här kan också hämtas underlag från tidigare genomfört forskningsprojekt, ”Kartläggning av behov av åtgärder och styrmedel för ökad tillgänglighet i städer”. Planen är att i detta steg beskriva såväl scenario 3 som 4 i SAMPERS. För scenario 3 har ett försök till detta gjorts tidigare i projektet ”Transportsnålt samhälle – underlag för ett modellberäknat scenario”. Utifrån resultaten i det andra steget görs vid behov en justering av regionaliseringen i ett tredje steg. Denna justering ska dock fortarande leda till att det nationella betinget nås vad gäller minskning av biltrafiken. Som en känslighetsanalys tas även ett scenario fram som utgår från Regeringens föreslagna mål för ökad andel gång, cykel och kollektivtrafik i skrivelsen för Levande städer.Abstract: The objective of the project is to develop the methodology for regionalization of the climate scenarios, and to develop new regionalizations of three scenarios (see below). Regionalization is expected to increase understanding of what the climate target means and its consequences as well as to provide a basis for future strategic planning. The basis for the proposed project is needed in future strategic planning, which is expected to start in spring 2019. Also as basis for base forecast 2020. We also know that regionalization has previously been interesting for municipalities and regional planners. The starting point for the project will be from the Swedish Transport Agency updated climate scenarios, scenarios 3 and 4 and the 2018 base forecast. If it fits time, a newer "base forecast" may be used. In the first step, an updated regionalization of scenario 3 is done in the same way as previously done for the old climate scenario. Scenario 3 is based on a combination of different measures and instruments where the potentials are based on different empirical relationships. It is currently not described in SAMPERS. In the second step, a more detailed analysis is made for some real cases that represent the three types of regionalization, sparsely populated, intermediate and metropolitan regions. The purpose of this is to see how realistic the scenarios are in the real cases. Here, the metropolitan area should be represented by Stockholm because it is considered to be hardest to realize the old climate scenario for. This can also be obtained from previous research projects, " Analysis of the need for measures and policy instruments to increase accessibility in urban areas". The plan is to describe both scenario 3 and 4 in SAMPERS in this step. For scenario 3, an attempt has been made earlier in the project "Transport-efficient society - basis for a model-based scenario ". Based on the results in the second step, an adjustment of the regionalization is made in a third step. However, this adjustment should lead to the national condition being reached with regard to the reduction of car traffic. As a sensitivity analysis, a scenario is also taken based on the Government's proposed targets for increased share of walking, cycling and public transport in the “Strategy on Liveable Cities”.
Item type: