National Transport Library Research Database

Självkörande eldriven stombuss på Tvärförbindelse Södertörn - En skalbar fallstudie. (Electric and self-driving buss on inter-connection highway Södertörn)

  • Pernestål, Anna
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2020-02-19 -- 2021-06-30 Registration number:
  • Trafikverket 2019/118695
Subject(s): Online resources: Abstract: Projektet syftar till att ge förslag på hur framtida självkörande el-bussar kan utnyttjas i en samhällsekonomiskt och klimatmässigt hållbar lösning för framtida kollektivtransporter i linje med Agenda 2030 målen. Arbetet genomförs som en fallstudie för Tvärförbindelse Södertörn, planerad till 2025-2030. Även om resultat utgår från en vägsträcka är ambitionen att fram generell kunskap och förslag på skalbara åtgärder lämpliga även till andra vägsträckningar. Fallstudien avser att utforska och kartlägga vilka fysiska och digitala åtgärder som krävs för eldrift samt för autonom framdrift, med specifikt fokus på aktiviteter som överlappar båda områdena. Teknisk potential avseende bränsle, elladdning, dedikerade körfält, avancerade automatiska funktioner i fordonet matchas mot lagliga begräsningar med målet att beskriva vad som är rimligt att åstadkomma, hur det påverkar infrastrukturen vid tidpunkten för färdigställande av Tvärförbindelse Södertörn, samt vilka åtgärder som behövs för att uppnå en klimatmässigt hållbar lösning. Resultatet blir ett kunskapsunderlag för väghållaren inför beslut i ett planeringsskede för vägutformning. Stombussar kommer trafikera vägsträckan vilket kräver ett nät av knutpunkter för byte av färdmedel, sk multimodala hubbar. Denna fallstudie erbjuder ett unikt läge att redan nu ge förslag på design av dessa hubbar och vilka krav som ställs på utformningen av hubbarna då de trafikeras av eldrivna självkörande fordon. Markägaren har mandat att införa incitament som stödjer aktivt resande, omställning till ett fossilfritt transportsystem och därmed gynnar framtidens mobilitet. Exempel på incitament kan vara att tillåta 100% miljövänliga och tysta bussar att åka direkt in i ankomsthallen så passagerare enkelt kan byta färdmedel inomhus. Fallstudien kommer även att uppskatta effekten av föreslagna incitament i en bytespunkt för att påvisa dess potential. Projektet kommer även ta fram kunskap om och beskriva hur väghållarens roll kan förändras jämfört med dagens roll som ägare och förvaltare av väginfrastruktur. Till viss del finns här befintligt material (från Trafikverket) att utgå från. Projektet fokuserar på följande fyra områden: 1. Fysisk och digital transportinfrastruktur som möjliggör eldrivna självkörande fullstora bussar som en integrerad del i ett hållbart transportsystem. 2. Hur ny teknik som ökad automatisering av fordon och digitala lösningar påverkar 2.1 Trafikverks roll som väghållare samt 2.2. uppskattning på kostnader för extra infrastrukturåtgärder p.g.a. eldrivna och självkörande bussar. 3. Utformning och incitament vid multimodala hubbar som aktivt stödjer en övergång till fossilfri fordonsflotta och ett hållbart transportsystem. 4. Effekterna av eldrivna självkörande fullstora bussar på systemnivå, samt vilka åtgärder som krävs för att lösningarna ska bli hållbara och bidra till Agenda 2030. Abstract: The project aims to provide suggestions on how future self-driving electric buses can be utilized in a socio-economic and environmentally sustainable solution for future public transport in line with the Agenda 2030 goals. The work is being carried out as a case study for Tvärförbindelse (cross-connection) Södertörn, planned 2025-2030. Although results are based on one specific road segment, the ambition is to provide general knowledge and suggestions on scalable measures that are also suitable for other road sections. The intention of the case study is to explore and identify the physical and digital measures required for electric and autonomous driving of buses, with a specific focus on activities that overlap in both areas. Technical potential regarding fuel, electric charge, dedicated lanes, advanced automatic functions of the vehicle is matched against legal restrictions with the aim of describing what is reasonable to achieve, how it affects the infrastructure at the time of completion of the Södertörn Tvärförbindelse, and what measures are needed to achieve a climate-sustainable solution. The result will work as a knowledge base for the road owner before making decisions at a planning stage for road design. Buses will run along the road stretch, which requires a network of hubs for changing means of transport, so-called multimodal hubs. This case study offers a unique opportunity to propose a design of these hubs and with specific requirements for electric and self-driving vehicles. The landowner has a mandate to introduce incentives that support active travel, conversion to a fossil-free transport system and thus promote future mobility. Examples of incentives may be to allow 100% environmentally friendly and quiet buses to go directly into the arrivals hall so passengers can easily change means of transport indoors. The case study will also estimate the effects of proposed incentives at a multimodal hub to demonstrate its potential. The project will also develop knowledge and describe how the role of the road owner can change compared to today's role as owner and manager of road infrastructure. To some extent, existing material (from the Swedish Transport Administration) can be found here. The project focuses on the following four areas: 1. Physical and digital transport infrastructure that enables electric powered self-driving full-size buses as an integrated part of a sustainable transport system. 2. How new technologies such as increased automation of vehicles and digital solutions affect the role of STA as a road owner, and estimation of costs for new infrastructure measures due to electric and self-driving buses. 3. Design and incentives at multimodal hubs that actively support a transition to fossil-free vehicle fleet and a sustainable transport system. 4. The effects of electrically powered self-driving full-size buses on a system level, as well as the measures needed to make the solutions sustainable and contribute to Agenda 2030.
Item type: