National Transport Library Research Database

Flygtrafikledning i Sverige: möjligheter och farhågor med automation (Air traffic control in Sweden: opportunities and fears with automation)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2020-06-01 -- 2023-03-31 Registration number:
  • Trafikverket 2020/50939
Subject(s): Online resources: Abstract: För att effektiva flygtrafikledningstjänster ska tillhandahållas i framtiden med avseende på de ökande krav och utmaningar inom domänen implementeras fler och fler automationslösningar för att stödja den mänskliga operatören. Automationen måste därmed utformas och implementeras som en pålitlig teammedlem som flygtrafikledaren vill arbeta med. Om flygledaren inte accepterar den introducerade tekniken kan fördelarna med automationen gå förlorade och misstag och även incidenter kan uppstå (Svensson, 2020). Därför finns det ett behov av att förstå flygtrafikledarens arbete och vad de anser om automation och vilken typ av automation de vill arbeta med. Det räcker inte att bara lägga till mer automation för att göra flygtrafikledningsindustrin mer effektiv. Det handlar om att möjliggöra människa-automations-samarbete, och detta måste göras genom noggrann undersökning av flygledarnas behov. Ökad användning av automation är beroende av användarens acceptans av automationen. Tidigare forskning har visat att automation kan komma att betraktas med visst motstånd från flygledare och därför måste automationen utformas som en betrodd teammedlem som flygledaren kan samarbeta med. 2019 genomfördes en enkätstudie genom ett samarbete mellan LFV/COOPANS och Linköpings universitet i syfte att undersöka flygledares upplevelser av automation som finns idag och deras förväntningar på framtida automation. Enkäten delades ut till flygledare i sex olika länder. Emellertid svarade mindre än 10% av den svenska flygtrafikledningspopulationen på enkäten. Detta berodde på flygledarnas stora brist på tid. Därför planeras en uppföljande studie innehållande en enkät och även workshops under 2020-2021 som kommer att baseras på resultaten från enkätstudien från 2019. För att kunna utforma och implementera automation som är säker, användbar men också accepterad av flygledare är det viktigt att undersöka så exakt som möjligt hur flygledare uppfattar den befintliga och framtida situationen med avseende på automation, vad flygledare tycker är viktigt i ett kommande samarbete med automationen, och vilka egenskaper de anser att en automation borde ha. Abstract: For efficient ATM services to be provided in the future with regard to the increasing demands and challenges within the domain, automation is being more and more implemented to support the human operator. However, the automation must be designed and implemented as a trusted team member that the Air Traffic Controller (ATCO) wants to work with. If the ATCO is not accepting of the introduced technology, the benefits of the automation might be lost, and errors and even incidents can occur (Svensson, 2020). Therefore, there is a need to understand the nature of ATCOs’ work and what they experience about automation and what kind of automation they want to work with. It is not sufficient to only add more automation for the ATM industry to become more efficient. It is about enabling human-automation teamwork, and this must be done through careful exploration of the needs of the ATCOs. Increased use of automation is dependent on user acceptance of the automation. Previous research has shown that it is believed that new automation can be met with great resistance from ATCOs and that the automation therefore must be designed as a trusted team member which the ATCO can collaborate with. In 2019, a questionnaire study was conducted as a collaboration between LFV / COOPANS and Linköping University with the aim to investigate ATCOs’ experience of automation today and their expectations of automation for the future. The questionnaire was distributed to ATCOs in six different countries. However, less than 10% of the Swedish ATCO population responded to the questionnaire. This was because of the ATCOs’ large lack of time. Therefore, in 2020-2021, a follow-up questionnaire and workshop study are planned that will be based on the results of the 2019 questionnaire. In order to be able to design and implement automation that is safe, useful, but also accepted by the ACTOs, it is important to explore as accurately as possible how ATCOs perceive the existing and future situation regarding automation, what the ATCOs think is important in an upcoming collaboration with automation, and what attributes they believe an automation should have.
Item type: