Abstract: Introduktion och problem
Trötthet, fatigue, inom flygledledning är ett välkänt och relevant tema, det är en av de mest säkerhetskritiska faktorerna för att utöva säker och uthållig flygtrafiktjänst. Även om mycket är känt om effekterna av separata incidenter, så är kunskapen relativt låg i kombination med en snabb organisations och teknikutveckling där faktorer som trafikbelastning/arbetsbelastning, skiftarbete och roterande schema behöver beforskas. Inom forskningen har antagits att uppgiften och enskilda faktorer påverkar trötthet parallellt och oberoende av varandra (May & Baldwin, 2009). Fältstudier har hitintills inte kunnat särskilja mellan uppgift eller individuella faktorer. Covid-19-situationen innebär lägre trafik under hela dygnet, vilket i sin tur stabiliserar arbetsuppgifterna som en faktor.
Metod och förfarande
Med hjälp av en 3-veckors longitudinell studie kommer trötthet/ fatigue att mätas för flygledare före, under och efter varje skift, ett skift avser ett helt arbetspass. All mätning och datainsamling sker fysiskt separerat från arbetsposition. Flygledarna kommer också att utföra en reaktionstidsuppgift och fylla i ett kort trötthetsfrågeformulär vid varje mättillfälle. Trafikbelastningen kommer också att mätas. Senare ska vi replikera studien under ökade arbetsbelastningsförhållanden för att mäta påverkan av arbetsbelastning på trötthet. Slutligen kan en beräkning av den separata påverkan av uppgiften och enskilda faktorer göras. Resultaten kommer dessutom att berikas med sammansatta fokusgrupper, för att diskutera och validera resultaten. Resultaten förväntas vara relevanta för andra domäner inom transport, övervakning med säkerhetskritiska karaktaristika därför presenteras metodik ( så andra kan replikera studien) och resultat på bla. Den årliga trafikslagsövergripande SweAuto konferensen liksom på TransportForum.
Abstract: Introduction and Problem
Fatigue among air traffic controllers is a well-known but still relevant topic, as it is one of the most safety critical factors within the domain. So far, much is known about the reasons of fatigue. However, the interplay between reasons is not fully understood so far. Especially the workload, shift type and rotating scheme and its individual influence on fatigue are not clear. Research assumes that the workload and individual, sleep related factors are influencing fatigue in parallel but independent from each other (May & Baldwin, 2009). Field studies so far were not able to distinguish between workload and sleep related factors, and estimate the separate influence given by each precursor for fatigue ratings. The Covid-19 situation now, however, stabilizes traffic throughout the entire 24-hrs, which in turn stabilizes the influence of the task as a factor.
Method and Procedure
By means of a 3-week longitudinal study, controller fatigue will be measured before, during and after each shift, a shift is a full day / night. The controllers will perform a reaction time task and fill in a fatigue questionnaire at these times as well. Traffic load will be measured as well. Later, it is planned, to replicate this study under increased workload conditions, to measure the influence of this factor on fatigue. Finally, a calculation of the separate influence of task and individual factors can be done. The results will be additionally enriched by a workshop with controllers, conducted to discuss and validate the results.